Härmälän Tarmonkadusta aiotaan tehdä viihtyisä kulkuväylä ratikkapysäkiltä messukeskukseen – ideoissa katettu messukatu ja Partolaan kulkeva robottibussi

"Robottibussi voisi kiertää esimerkiksi väliä Messukeskus - Partola - Härmälänranta."

Nuolialantieltä lähtevästä Tarmonkadusta aiotaan tehdä Härmälässä ratikkamatkustajille viihtyisä kulkuväylä kohti messukeskusta. Parin sadan metrin päässä kuvan paikasta kulku kohti messukeskusta jatkuu leveää puistopolkua ja lopuksi messukatua pitkin.

NYKYISELLÄÄN hieman nukkavierun oloinen Härmälän Tarmonkatu aiotaan nostaa viriiliin kukoistukseen, kunhan Tampere on tehnyt päätöksen raitiotien ulottamisesta Härmälään.

Syynä ovat kadun läheisyyteen sijoittuvat raitiopysäkit sekä suunnitelmissa oleva uusi messuhalli ja sisäänkäynti Tampereen messu- ja urheilukeskukseen.

Noin 200 metrin pituinen Tarmonkatu päättyy Perkiönkadulle. Siitä eteenpäin kulku messukeskukselle jatkuisi puistopolkua ja lopuksi katettua messukatua pitkin. Messukatua voivat elävöittää kojut ja muut rakenteet.

Härmälän Tarmonkadusta kaavaillaan kulkuväylää Nuolialantien raitiotiepysäkiltä messukeskukseen. Lähelle messuhallin uutta sisäänkäyntiä on ideoitu katettu tai muuten viihtyisäksi rakennettu messukatu. Kuva: Tampereen raitiotien seudullinen yleissuunnitelma 2020.

AUTOLIIKENNE Tarmonkadulla tulee vähentymään, kun liittymä Nuolialantielle suljetaan autoliikenteeltä.

”Jatkossa Tarmonkadulta ei ole ajoneuvoilla liityntämahdollisuutta Nuolialantielle. Kulku on mahdollista Perkiönkatua ja Toivonkatua pitkin. Raitiotien yhteydessä Tarmonkatua parannetaan noin 20 metriä, muun muassa jalankulun ja pyöräilyn yhteyksiä. Kohtaan tulee myös laaja pyöräpysäköintimahdollisuus”, kertoo Tampereen Ratikan Pirkkala-Linnainmaa allianssin suunnittelun johtaja Jukka Heinonen.

TARMONKADUN uudistuksia on hahmoteltu Tampereen raitiotien seudullisessa yleissuunnitelmassa.

Tampereen messu- ja urheilukeskuksella on suunnitelmissa laajentua pohjoisen suuntaan ja sijoittaa uusi sisäänkäynti rakennuksen Nuolialantien puoleiselle reunalle.

”Matkaa Nuolialantien raitiopysäkiltä uudelle sisäänkäynnille on noin 500 metriä. Reitti on selkeä ja messukeskus näkyy kaukaa”, yleissuunnitelmassa todetaan.

Kulkuyhteydestä halutaan tehdä laadukas. Viihtyisän kävely-yhteyden luomiseksi on haettu kuvallisia ideoita Queen Elizabeth Parkista Lontoosta ja Milanon Expo Villagesta, missä messukatu on katettu tyylikkäästi.

Lontoossa puistomaisen kadun yllä säteilevät valaisimet.

Messukeskuksen yhteyttä Partolan palveluille ja ratikkapysäkille voidaan yleissuunnitelman mukaan parantaa robottibussilla. Se voisi kiertää esimerkiksi väliä Messukeskus – Partola – Härmälänranta.

Linjasto 2021 -suunnitelman mukaan Ilmailunkadulla messukeskuksen toisella puolen kulkee bussi 30 minuutin välein. Lisäksi suurten messujen aikaan messukeskukselle kulkee messubussi.