PIRKKALAN valtuuston maanantai-iltainen päätös osallistua Tampereen raitiotien toteutussuunnitteluun oli askel kohti Pirkkalan raitiotietä.
Nyt päätettiin 3,5 miljoonan euron nettohintaisesta suunnittelusta. Syksyllä 2024 eteen tulee yli sadan miljoonan euron rakentamispäätös.
Nykylaskelmien mukaan Pirkkalalle tulisi raitiotien maksuvuosina eli vuoteen 2050 asti yhdeksän miljoonaa euroa nykyistä korkeammat vuosittaiset kulut joukkoliikenteen hoidosta. Vuosikulu on niin suuri, että toteutussuunnitelman lisäselvitykset otetaan vastaan herkällä korvalla.
PIRKKALA aikoo hankkia lisätienestiä investoinnin lisäkuluihin myymällä ja vuokraamalla asuin- ja yritystontteja nykyistä enemmän.
Viranhaltijat ovat laskeneet, että 2,5 prosentin vuosittainen väestönlisäys pistäisi hankkeen tasapainoon noin 15 vuodessa. Tuon jälkeen tonttivuokria alkaisi kertyä vuodessa jo niin paljon, että raitiotien talouteen tuomat vaikutukset olisivat plussan puolella. Kolmen prosentin kasvu toisi vielä paremmat vaikutukset.
Tilanne on toki aika poikkeuksellinen kuntamaailmassa. Tunnustetaan, että kunnan nykyisillä tuloilla taloustilanne voisi muodostua haasteelliseksi ja linjataan, että kunnan on mielellään tuplattava nykyinen 1,5 prosentin vuosittainen kasvutavoite.
TOISAALTA raitiotie tuo muassaan kasvua luontaisesti. Tampere ja Pirkkala ovat jo vuosia keskustelleet uimahallin mahdollisesta sijoittamisesta Härmälän ja Pirkkalan rajamaille.
Olisiko uimahalli Partolan seudulle mahdollinen? Sitä ei vielä tiedä, mutta asian voi summata niin, että Tampere ei ratikka-aikaan siirryttyään tule taatusti rakentamaan yhtäkään uimahallia paikkaan, johon ei pääse ratikalla.
Valtuuston kokouksessa saattoi aistia, että kasvun problematiikka ja suuntaaminen tulee puhuttamaan Pirkkalan päättäjiä runsaasti tulevien puolentoista vuoden aikana, kun rakentamispäätökseen valmistaudutaan.