TAMPEREEN seudun raitiotien laajennushanke on mitä todennäköisimmin uuden edessä. Kiskot saadaan valtion rahoituksen sakatessa rakennettua ”juuri ja juuri Ruotulasta Partolaan”, ennusti Tampereen pormestari Kalervo Kummola maanantaina Tampereen valtuustossa.
Tampereen seudun ja valtion välisissä MAL-neuvotteluissa (maankäytön, asumisen ja liikenteen neuvottelut) on käynyt ilmi, että seudun edellyttämää 30 prosentin valtionavustusta ei ole saatavissa niin paljon, että se riittäisi koko suunnitellulle välille Linnainmaa – Pirkkalan keskusta.
Asiasta ei ole vielä virallista vahvistusta, mutta Tampereen valtuustossa kuullut äänenpainot kertovat, että seutu saa varautua lykkäyksiin.
Jos näin käy, Hatanpään ja Härmälän asukkaat saavat nauttia ratikkakyydistä suunnitellusti vuoden 2029 alussa, mutta Pirkkalassa ratikka kulkee tuolloin vain Partolaan. Pirkkalan pormestari on väläyttänyt myös Pakkalankulmalle asti vietäviä kiskoja.
Mielissään rahojen vähyydestä ei olla Tampereellakaan, missä kiskojen jääminen Ruotulaan olisi tynkäratkaisu verrattuna vilkkaaseen koilliskeskukseen Linnainmaahan.
Milloin sitten Pirkkala voisi saada kiskot Suupalle asti, jos rakentaminen ei ala ensi talvena? Seuraava valtion MAL-rahoitus voisi tulla ehkä 2028. Kiskot Partolasta Suupalle rakentuisivat tuolloin toki hiukan nopeammin kuin koko osuus, mutta lykkäys olisi ikävä takaisku monille Pirkkalan suunnitelmille.