Ratikan rakennustyöt harventavat pian Pirkkalan keskustan bussivuoroja – lue mitä muutoksia Härmälään, Hatanpäälle ja muihin linjoihin on luvassa

Pirkkalan ykköslinjan 8:n numero vaihtuu 30:ksi tammikuussa - Partolasta lähtevä bussi 32 alkaa kulkea tihein vuorovälein Härmälän läpi.

Raitiotielinjojen rakentaminen Sorin aukion ja Partolan välillä tuo seudulle niin paljon tietöitä, että bussien aikatauluja on muokattava tammikuusta lähtien. Pirkkalan keskustassa se tietää hieman nykyistä harvempia vuorovälejä. Kuva: Sanni Harmanen

RAITIOTIEN rakentamisen aikaiset liikennejärjestelyt tulevat vaikuttamaan merkittävästi alueen liikenteeseen. Tämän takia bussilinjoihin tehdään muutoksia 7. tammikuuta alkaen.

Työmaat tulevat hidastamaan liikennettä varsinkin Hatanpään ja Härmälän suunnalla. Reitti- ja aikataulumuutokset mahdollistavat joukkoliikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden myös rakentamisen aikana.

Raitiotietä Sorin aukiolta Pirkkalan Partolaan rakennetaan vuoteen 2032 asti.

PIRKKALAN ja Härmälän päälinjan bussi 8:n vuoroväli harvenee aamun, päivän ja illan liikenteessä nykyisestä kahdeksasta minuutista 10 minuuttiin.

Samalla linjan numero muuttuu: bussin 8 tilalla kulkee 7. tammikuuta alkaen linja 30 välillä Pirkkala – Härmälä – Hatanpää – Pyynikintori.

Linjoilla 8 ja 32 tehdään nykyisin päivittäin yhteensä 19 000 matkaa. Pirkkalan puolella linjojen nousumäärä on 10 prosenttia nousujen kokonaismäärästä.

Lauantaisin linja 30 kulkee päiväsaikaan 12 minuutin ja sunnuntaisin 20 minuutin vuorotarjonnalla. Linjalla tarjotaan jatkossakin yhteyksiä laajoilla liikennöintiajoilla Tampereen ja Pirkkalan välillä. Varhaisvuorot aloittavat kello 04 ja liikennettä on arkisin kello 1:een yöllä ja perjantaisin ja lauantaisin kello 3:een asti 20-60 minuutin vuoroväleillä.

Nykyisin bussi 8 kulkee Haukiluomaan asti, jatkossa linja 30 enää Pyynikintorille asti. Tampereen joukkoliikenne perustelee linjojen reittimuutoksia sillä, että ratikan rakennustöiden aikaan lyhyemmät linjat pysyvät paremmin aikataulussa.

LINJAN 32 (Partola-Härmälä-Hatanpää-Keskustori) vuorotiheyttä puolestaan nostetaan 7. tammikuuta. Arkisin ruuhka-aikoina linja liikennöi 6–7,5 minuutin välein. Tällä kompensoidaan Härmälän ja Hatanpään osalta linjalta 30 vähentyviä vuoroja.

Bussilinjan 32 tiheyttä nostetaan ja se alkaa liikennöidä myös pyhinä 7. tammikuuta alkaen Partolasta Keskustorille. Tällä kompensoidaan nykyisen bussin 8 (tuleva linja 30) vuorovälin harvennusta.

Partolassa Motonetin vierestä lähtevä bussi 32 alkaa liikennöidä myös sunnuntaisin.

LINJA 12 pysyy 7. tammikuuta edelleen reitillä Vaitti-Suuppa-Kurikka-Partola-Hatanpää-Sorin aukio. Elokuussa sen kerrottiin muuttavan reittiään ja kulkevan jatkossa Pirkkalasta Viinikan kautta Taysin kampukselle. Muutos kuitenkin peruttiin ja linja tarjoaa jatkossakin yhteyden Pirkkalasta Kurikan läpi Sorin aukion ratikka- ja bussipysäkin läheisyyteen.

Nyssen toimintasuunnitelma linjaston sopeuttamisesta rakentamisaikaan hyväksyttiin joukkoliikennelautakunnassa 23. lokakuuta.

PIRKKALASSA ja Härmälässä on vuosien mittaan keskusteltu bussien ruuhkaisuudesta Härmälässä ja joissain kannanotoissa on ihmetelty bussien kulkevan melko tyhjinä Pirkkalassa.

Tampereen joukkoliikenteen tilastojen mukaan nykyisellä linjalla numero 8 noustaan bussiin Pirkkalassa noin 2100 kertaa arkipäivisin. Eniten matkustajia, noin 20 prosenttia koko matkustajamäärästä, nousee kyytiin Härmälänojan ja Hatanpään koulun väliltä. Härmälässä ja Hatanpään valtatiellä nousuja on arkipäivisin 3150.

Linjoilla 8 ja 32 tehdään nykyisin päivittäin yhteensä 19 000 matkaa. Pirkkalan puolella linjojen nousumäärä on 10 prosenttia nousujen kokonaismäärästä.

Tampereen joukkoliikennelautakunnan päätöksen perusteluissa huomautetaan, että linjan 32 vuorojen tihentäminen lisää liikennettä sinne, missä kysyntä on suurempaa, eli Härmälän ja Hatanpään alueelle. Samalla liikenteestä aiheutuvat kustannukset pystytään jakamaan tasaisemmin kuntien välillä.

Lue myös: Pääseekö Pirkkalasta enää suoraan bussilla Tampereelle, kun ratikka tulee Partolaan 2028?