PIRKKALAN kirjaston kotipalvelu on vienyt koteihin ja hoivakoteihin luettavaa jo useiden vuosien ajan. Koska luonnollista poistumaa iäkkäässä asiakaskunnassa on, kotipalvelu voisi ottaa muutamia uusi asiakkaita.
”Kuntalaiset, jotka eivät enää iän takia jaksa tai voi sairauden ja vamman vuoksi tulla kirjastoon asioimaan, ovat oikeutettuja kotipalveluun”, kertoo kirjastovirkailija Riina Dahlman.
Kirjastolla on nykyisin yhdeksän yksityisasiakasta ja viisi hoivakotiyksikköä, jotka ovat palvelun piirissä. Kirjakassin sisällön voi valita asiakas itse tai kirjaston henkilökunta voi koota sen asiakkaan puolesta hänen mieltymystensä mukaan.
”Noin viikkoa aiemmin ennen kuin viedään kirjakassi, soitetaan ja kysytään asiakkaalta tai hoivakodilta, onko erityistoiveita lainoista.”
Dahlman toteaa, että historiallisia romaaneja, romantiikkaa, kevyttä jännitystä ja elämäkertoja löytyy usein kotipalvelun asiakkaiden toivelistoilta.
Kirjailijoista kysyttyjä ovat Seppo Jokisen, Enni Mustosen ja Pirjo Tuomisen teokset. Kun ilmestyy jokin julkisuudessa paljon puhuttava kirja, se näkyy kotipalvelun asiakkaidenkin kiinnostuksena.
”Anneli Kannon kirjoittamaa Rottien pyhimystä toivottiin paljon”, Dahlman kertoo ja sanoo, että kotipalvelu ottaa toiveita mielellään vastaan.
Kirjakassin mukana kulkee vihko, johon asiakas voi kirjoittaa lukutoiveitaan ylös. Kotipalvelun henkilökunta tekee tarvittaessa varauksia.
Kirjaston kotipalvelun työntekijät toimittavat kassin asiakkaan kotiovelle parin kuukauden välein ja vievät samalla palautuvan aineiston pois. Kirjojen määrä vaihtelee asiakkaan ja hänen lukutahtinsa mukaan. Palvelu on maksuton.
PALVELUN asiakkaaksi pääsee ottamalla yhteyttä Dahlmaniin. Hän tekee puhelimitse alkukartoituksen siitä, millaisia lainoja tuleva asiakas haluaisi tehdä. Lainat ovat olleet lähes poikkeuksetta kirjoja, vaikka kotipalveluasiakkaiden käytössä on kirjaston koko kokoelma. Kirjojen lisäksi lainata voi lehtiä, elokuvia ja musiikkia.
Kirjallinen sopimus kotipalveluasiakkuudesta tehdään ensimmäisellä kerralla, jolloin lainat tuodaan. Sopimus koskee muun muassa palvelun asiakkuuden aloittamista ja lainahistorian kirjautumisen hyväksymistä. Lainaushistoriasta kirjaston henkilökunta näkee, mitä lainoja asiakkaalle on viety.
”Yleensähän me emme näe kenenkään lainoja, mutta kotipalveluasiakkaiden kohdalla on tärkeää nähdä lainahistoria siksi, ettemme vie samoja kirjoja uudestaan.”
Lainahistorian tallennus ei ole edellytys kotipalvelun asiakkuudelle, mutta lainojen valintaa helpottaa, jos historia on tiedossa ja jos asiakas ei ole esittänyt mitään erityisiä toiveita kirjakassinsa sisällöstä.
Lisätietoja kirjaston kotipalvelusta saa numerosta 044 486 1536 tai sähköpostitse osoitteesta riina.dahlman@pirkkala.fi