Lukijalta: Omalääkäri­malli etenee, entä jatkuvuus muissa palveluissa?

Kirjoittaja muistuttaa, että tuttu ja pysyvä hoitaja tai yhdyshenkilö on tarpeen myös neuvolassa, työllisyyspalveluissa ja kotihoidossa.

Jatkuvuus on kirjoittajan mielestä tarpeen monenlaisissa julkisissa palveluissa, terveydenhuollosta kotihoitoon ja sosiaalipalveluihin.
OMASTA kokemuksestamme tiedämme, miten palvelujen jatkuvuus vaikuttaa tyytyväisyyteen ja palvelujen laatuun. Viimeisten vuosikymmenten aikana jatkuvuus on kuitenkin vähentynyt erityisesti sote-palveluissa. Asiakkaiden turvattomuus on lisääntynyt ja tämä synnyttää tarvetta lisäkäynteihin. Vastuu ja hoidon seuranta ovat vaarassa pirstoutua. Kuka kantaa vastuun hoidosta ja palvelusta, kun työntekijät vaihtuvat tiuhaan?

Sote-palveluissa pysyvät hoito- ja palvelusuhteet on konkreettinen keino tuottaa säästöjä ja varmistaa palvelujen laatu. Erityisesti monisairaiden hoito helpottuu, kun heidät kohdataan uudelleen ilman tarvetta aloittaa aina alusta. Myös päivystyspalveluiden käyttö ja ns. häiriökysyntä vähenee.

Tutun lääkärin ohjeita noudatetaan paremmin ja asiakkaat ottavat vastuuta omasta terveydestään. Tutun lääkärin kanssa voi hoitaa asioita turvallisesti myös puhelimitse tai videon välityksellä. Vaihtuvat lääkärit kirjoittavat paljon lähetteitä ja tällainen voi johtaa ylihoitoon, mikä luonnollisesti nostaa kustannuksia.

Jatkuvuus ja pysyvyys on tärkeää myös varhaiskasvatuksessa. Valtakunnallisesti kasvavan henkilöstöpulan vuoksi työntekijöiden vaihtuvuus on lisääntynyt. On ikäviä tarinoita siitä, miten lapset eivät enää tiedä heitä hoitavien henkilöiden nimiä, koska työntekijävaihtuvuus on suurta.

KOTIHOIDOSSA ja muissa sosiaalipalveluissa on jatkuvuuteen myös panostettava. Jos ikääntyvän luona käy kuukauden aikana kymmeniä eri toimijoita, ei voida puhua hyvästä hoivasta. Hoitosuhteen jatkuvuuden puuttuminen aiheuttaa epäselvyyttä siitä, kenelle hoitovastuu kuuluu. Tämä nostaa pelkoa siitä, että asioita jää huomaamatta ja hoitamatta. Lisäksi asiakkaat kokivat epävarmuutta tahosta, johon ottaa yhteyttä huolen herätessä.

Hoitajien vaihtuvuus ja uusien hoitajien tapaaminen vaati asiakkailta samojen asioiden toistamista kerta toisensa jälkeen.

Hoidon jatkuvuus on varmistettava myös neuvolapalveluissa. Jatkuvuus edistää luottamusta ja helpottaa mahdolliset erityisen tuen tarpeessa olevat lapset ja perheet. Näin paineet lastensuojelun tarpeelle vähenevät, kun tuki saadaan ajoissa. Mikäli lastensuojelun toimenpiteisiin kuitenkin päädytään, on varmistettava jatkuvuus hoitosuhteissa, jotta sosiaalityöntekijät ja lähiaikuiset eivät vaihdu tiheästi. Henkilöstön vaihtuvuus niin lastensuojelun yksiköissä kuin sosiaalityössä on muodostunut yhdeksi hoidon riskitekijäksi.

PITKÄÄN työttöminä olleille tulisi myös taata pysyvät palvelusuhteet ja selkeä vastuutaho. Muuten on vaarana, että pirstaloituneet palvelut kuntien ja hyvinvointialueen välillä synnyttää rajapintoja ja tämä ei edesauta työllistymistä.

Pysyvät hoitosuhteet ovat tärkeitä sellaisessa toiminnassa, jossa on haavoittuvassa asemassa olevia ja paljon palveluja tarvitsevia. Tein aluevaltuustoaloitteen keväällä 2022 Pysyvien hoito- ja palvelusuhteiden kehittämisestä ja vuosien ajan olemme vaatineet palvelusuhteiden pysyvyyttä muussakin kuin terveyspalveluissa. Paljon erilaisia palveluja tarvitseville pysyvät hoito- ja palvelusuhteet pitäisi olla subjektiivinen oikeus.

 Riitta Kuismanen

Valtuutettu Pirkkala, aluevaltuutettu (kd)