Raitiotietä rakennetaan Pirkkalassa ensi viikosta alkaen vuoteen 2032 asti

Kun rakentaminen alkaa toden teolla, nähdään miten poikkeusajan liikennejärjestelyt vaikuttavat arjessa.

Raitiotien rakentamisessa ovat pian tapetilla Nuolialantie ja Pirkkalan ja Tampereen rajaseutu Partolassa. Kuvassa näkyvä Härmälänojan silta kuntien rajalla uusitaan.

VUOSIEN suunnittelu ja pohdinta raitiotien rakentamisesta Hatanpään ja Härmälän läpi Pirkkalaan on konkretisoitumassa. Rakentamistyöt alkavat suorastaan yllättävän hanakasti.

Tampereen ratikan Pirkkala-Linnainmaa -allianssi kertoo aloittavansa rakentamisen 11. joulukuuta. Tiistaina töiden etenemisestä kerrottiin erillisessä infossa Hatanpään lukiolla, missä keskityttiin vaikutuksiin Hatanpään valtatien ja Nuolialantien alueella.

Tammikuussa asukkaat kutsutaan kuulemaan, mitä on odotettavissa Partolan ja Pirkkalan suunnassa.

Ratikka rakennetaan vaiheistetusti, joten nyt kiskot tehdään vain Partolaan. Tavoitteena on aloittaa liikenne Partolaan elokuussa 2028.

Optimisesti voi ajatella raitiotien rakentamisen vievän vain reilut 3,5 vuotta. Se on kuitenkin pitkä aika sompailla rakentamistöiden keskellä.

Vaiheessa 2 (2028–2032) on määrä rakentaa ratikan osuudet Partolasta Suupalle ja Niihamasta Linnainmaalle. Liikenne Suupalle ja Linnainmaalle olisi mahdollista aloittaa alkuvuodesta 2032. Joten liikennejärjestelyjä kyllä piisaa.

VOI vain toivoa, että esimerkiksi kovin ruuhkainen Partolan seutu selviää rakentamisajasta ilman suuria sumppuja.

Härmälästä ja Härmälänrannasta asukkaita on jo pidemmän aikaa opastettu lähtemään asioille moottoritien kautta Nuolialantietä vältellen. Nuolialantien päähän Partolaan ollaan jo alkuvuonna tekemässä liikenneympyrä nykyistä valoristeystä korvaamaan. Mitenköhän liikenne tuossa risteyskohdassa sujuu?

Moni pohtii nyt vaihtoehtoisia reittejä liikkumiselleen. Pirkkalasta pääsee Tampereelle myös Nokian kautta. Partolaan pääsee myös ”takakautta” esimerkiksi Linnakalliontietä.