Raitiotien rakentaminen: Partolan valoristeyksen korvaa pian liikenneympyrä ja Härmälänojan siltaa käydään uusimaan – katso mitä muuta on luvassa Härmälän ja Pirkkalan liikenteeseen

Ensimmäiset rakentamisen asukasinfot järjestetään 3.12. Hatanpäällä ja Härmälässä sekä 23.1. Partolassa.

Nuolialantien ja Naistenmatkantien valoristeys Partolassa korvautuu alkuvuonna raitiotien rakennustöiden alkaessa liikenneympyrällä. Risteyksen vieressä Pereentien liittymän siirto ja Härmälänojan silta uusiminen alkavat myös jo alkuvuonna. Arkistokuva Antti Jokinen

TAMPEREEN Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssi valmistautuu aloittamaan raitiotien rakentamistyöt 11. joulukuuta.

Ensimmäiseksi tehdään liikennejärjestelyjä ja rajataan tulevia työalueita Hatanpään valtatiellä, Härmälässä, Partolan alueella sekä Kaupinlaaksossa eli Kaupin kampuksen ja Niihaman välisellä osuudella.

Partolassa Naistenmatkantien ja Nuolialantien liittymään tehdään alkuvuonna liikenneympyrä, ja kevään aikana aloitetaan kunnallistekniikan, kuten jäte- ja vesijohtoverkoston, kaukolämmön ja kaasulinjojen poikittaisten linjojen rakentaminen Nuolialantien ali.

”Kiertoliittymä korvaa nykyisen valoilla ohjatun risteyksen Nuolialantien päässä useiden kuukausien ajan ensi vuonna. Kiertoliittymät on todettu toimivaksi järjestelyksi tietöiden yhteydessä”, kertoo Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssin projektipäällikkö Sari Valjus.

Lähellä kiertoliittymää Pereentien ja Nuolialantien liittymäaluetta siirretään tammikuussa hieman lännemmäs eli Pirkkalaan päin.

Vieressä Härmälänojan silta uusitaan, minkä vuoksi nykyinen jalankulku- ja pyöräsilta poistetaan ja kulku siirtyy Nuolialantien eteläpuolelle.

Härmälänojan ja samaten Viinikanlahden siltojen uusimistöitä ryhdytään valmistelemaan heti ensi vuoden alussa.

Pereentien liittymän läheisyyteen perustetaan työmaatukikohta loppuvuoden aikana. Alueelta siirretään pois katupuita.

Pakkalankulman Kaartotiellä uuden jätevesilinjan rakentamisesta aiheutuu muutoksia autoliikenteelle. Jalankulku- ja pyöräilyväylät säilyvät käytössä.

Partolan alueella luvataan varmistaa töiden aikana asiointiyhteydet Partola-keskukselle sekä alueen muihin yrityksiin ja kauppoihin.

Pirkkala–Linnainmaa-raitiotie

Tavoite toteuttaa kahdessa vaiheessa. Ensin vuosina 2024–2028 rakennetaan osuudet Tampereen Sorin aukiolta Pirkkalan Partolaan ja Taysin alueen Kaupin kampuksen pysäkiltä Niihaman uudelle raitiopysäkille.
Rakentamistyöt alkavat 11. joulukuuta.
Toinen vaihe Partolasta Pirkkalan keskustaan ja Niihamasta Linnainmaalle tavoitteena 2028-2032. Toteutus edellyttää valtiontuen varmistumista.
Kustannusarvio vaiheiden 1 ja 2 osalta on yhteensä 357,5 miljoonaa euroa.

HÄRMÄLÄSSÄ Nuolialantiellä ensimmäisiä työvaiheita joulukuussa ovat liikennejärjestelyjen valmistelut sekä työmaa-alueiden perustaminen ja rajaaminen. Varsinaiset maanrakennus- ja katutyöt on tarkoitus aloittaa tammikuussa.

Ensimmäiseksi tehdään johto- ja kaapelisiirtoja, massanvaihtoja sekä perustusten asennuksia. Lisäksi Nuolialantien varrelta siirretään ja poistetaan katupuita.

Raitiotien päätepysäkki on nyt Hatanpäällä Sorin aukion lähellä. Rakennustyöt linjan ulottamiseksi Pirkkalan Partolaan alkavat pian. Kuva: Pasi Tiitola.

Nuolialantiellä autoliikenne kulkee pääosin nykyisiä reittejä. Liikennevalot poistetaan muutamista risteyksistä, jolloin kaistoja siirretään tai käytetään töiden aikaisia liikenneympyröitä.

Nuolialantien jalankulku- ja pyöräväylä sijaitsee rakennustöiden aikana vaihdellen kadun etelä- tai pohjoispuolella.

Talvitien eteläinen liittymä suljetaan, jolloin pääsy Talvitielle on muiden liittymien ja Härmälänkadun kautta.

HATANPÄÄN valtatiellä ensimmäisiä työvaiheita ovat liikennejärjestelyt ja työalueiden rajaukset. Johto- ja putkisiirrot sekä kunnallistekniikan työt aloitetaan joulu-tammikuun aikana. Hatanpään valtatien varrelta poistetaan myös katupuita.

Hatanpään valtatien ja Tampereen valtatien liittymään tulee kaistajärjestelyjä ja keväällä risteykseen tehdään töiden ajaksi liikenneympyrä. Hatanpään valtatielle tulee kaistajärjestelyjä ja osalla kadusta on yksi ajokaista suuntaansa. Jalankulku ja pyöräily ohjataan työalueiden ohi.

Hatanpään valtatien maanrakennus- ja katutyöt on tarkoitus aloittaa neljässä eri kohdassa: Tampereen valtatien ja Hatanpään valtatien liittymän pohjoispuolella, Jokikadun kohdalla, Hatanpäänkadun ja Hatanpään valtatien liittymän eteläpuolella ns. Sarviksen kulman kohdalla sekä Lahdenperänkadun liittymäalueella.

Liikennevalot ja liittymäalueiden kaistajärjestelyt Hatanpään valtatiellä pyritään pitämään käytössä mahdollisimman pitkään.

”LIIKENNEJÄRJESTELYMME on suunniteltu siten, että kulkureittien on rakentamisen aikana tarkoitus pysyä mahdollisimman pitkään samoina. Työmaiden ympäristössä huolehdimme aina siitä, että reitit ovat turvallisia ja yhteydet kiinteistöihin toimivat”, projektipäällikkö Sari Valjus kertoo.

Nykyiset bussilinjat jatkavat liikennöintiä kaikilla alueilla, ja pysäkeille kulku ja pysäkkien odotustilat järjestetään työmaa-alueiden läheisyydessä.

Rakentajat lupaavat pitää rakentamisvaiheessa tiiviisti yhteyttä kuntalaisiin ja sidosryhmiin. Ensimmäiset rakentamisen asukasinfot järjestetään 3.12. Hatanpäällä ja Härmälässä sekä 23.1. Partolassa. 

Hatanpään ja Härmälän alueiden rakentamisen infotilaisuus Hatanpään lukiolla ti 3.12. kello 17–19. Tilaisuudessa kerrotaan rakentamisen aikatauluista ja etenemisestä, liikennejärjestelyistä ja muista vaikutuksista Hatanpään valtatiellä ja Härmälän Nuolialantiellä.