
Onneksi naisen sylissään pitämä lapsi on nukke, eikä kukaan ole oikeasti loukkaantunut. Kyse on Finavian ja paikallisten viranomaisten järjestämästä SAR2025-suuronnettomuusharjoituksesta, joka pidettiin Tampere-Pirkkalan lentoasemalla tämän viikon keskiviikkona.
Pirkkalan lentokentällä harjoitellaan suuronnettomuustilannetta kahden vuoden välein. Useiden viranomaisten yhteisharjoitukseen luodaan todenmukaiselta vaikuttava skenaario taustatarinoineen.
”Lähdössä oleva lento törmää välittömästi nousun jälkeen lintuun”, Pirkanmaan pelastuslaitoksen palomestari Juha Toivonen kertoo ennen onnettomuusharjoituksen alkua.
”Törmäyksen seurauksena toinen lentokoneen moottoreista syttyy palamaan sekä vaurioittaa siipeä, jossa sijaitsevat lentokoneen polttoainesäiliöt. Lento keskeytetään, ja lentokone palaa lentoasemalle. Lasku sujuu skenaariossa toivotulla tavalla eli kone laskeutuu normaalisti laskutelineilleen, mutta laskeutumisen jälkeen vuotava polttoaine ja vaurioitunut moottori syttyvät palamaan”, hän kuvailee.
Harjoituksessa ei luonnollisesti käytetty oikeaa lentokonetta. Turmakoneen runkoa esittivät VR:n vanhat polttoainevaunut.

Aluksi polttoainevaunujen ympäristössä olevat paloastiat sytytetään tuleen. Loimuavat lieskat saadaan sammutettua ensimmäisenä paikalle saapuvalla lentoaseman pelastuskalustolla. Pian alueelle ajaa lukuisia ambulansseja, paloautoja ja muita pelastuslaitoksen ajoneuvoja.
Hieman etäämmällä vaunuista ovat kuvitteellisen onnettomuuden uhrit. Potilaiksi maskeerattujen opiskelijoiden ympärillä häärii vakavailmeisiä pelastajia ja ensihoitajia, jotka toimivat kuin todellisessa onnettomuustilanteessa.
Jotkut potilaat makaavat vaiteliaina, toiset vaikertavat vointiaan kovaan ääneen. Silläkin on tarkoituksensa.
”Nyrkkisääntö on se, että ne ketkä huutavat kovimmin, eivät ole välttämättä akuuteimmassa hädässä. Olemme huolissamme niistä, ketkä ovat vähän hiljaisempia ja reagoimattomampia. He ovat ne, joihin tarvitsee ensimmäisenä kiinnittää huomiota”, Pirkanmaan pelastuslaitoksen viestintäsuunnittelija Kirsi Kaivonen kertoo.
Potilaita luokitellaan vammojen vakavuuden perusteella ryhmiin. Alueen reunaan siirretään vakavimmin loukkaantuneet, yhdessä kulmauksessa ovat puolestaan ne, jotka pysyvät tolpillaan. Hiljaisinta on vaikeimmin loukkaantuneiden keskuudessa.

Harjoituksen dramatiikasta huolimatta toiminta on harjaantumattoman silmään järjestelmällistä ja eri viranomaisten välinen yhteistyö sulavaa. Kun hälytyksestä on kulunut noin puoli tuntia, potilaita päästään siirtämään ambulansseihin.
Varsin pian ensihoitoyksikköä kohti saatellaan myös apua vauvalleen huutanut äiti. Tilanteen näytelmällisyydestä huolimatta näky saa tuntemaan helpotusta.
Pirkkalan lentoasemalla ei toivottavasti tapahdu milloinkaan ilmailuonnettomuutta. Mikäli niin kuitenkin jostakin epäonnisesta syystä kävisi, tilanteen hoitaminen on harjoituksen perusteella vakaissa käsissä.










Juttua korjattu 9.5. kello 9.35. Muokattu virheellinen muotoilu ”Finavian järjestämästä SAR2025-suuronnettomuusharjoituksesta” muotoon ”Finavian ja paikallisten viranomaisten järjestämästä SAR2025-suuronnettomuusharjoituksesta”.