”Jos ratikka jää Partolaan, niin mikä hyöty siitä on silloin Pirkkalalle” – ratikkasuunnitelmia esiteltiin Prismassa

Raitiotiehankkeen katusuunnitelmaehdotuksia on mahdollisuus kommentoida heinäkuun loppuun asti.

Tämän kuvan alt-attribuutti on tyhjä; Tiedoston nimi on ratikkasuunnitelmat-prismassa-jukka-puronlahti-niilon-puronlahti-outi-vatula-kuva-sebastian-stenvall-1024x681.jpg
Lähellä Suuppaa asuvat Jukka Puronlahti, Niilo Puronlahti ja Outi Vatula pysähtyivät esittelytilaisuuteen silmäilemään raitiotiepysäkkien sijainteja.

”KAIKKI pysäkkien sijainnit kiinnostavat”, Pirkkalan Prisman aulatilaan levitettyjen raitiotiesuunnitelmien ylle kumartunut Jukka Puronlahti kertoo. Hän on pysähtynyt tutkimaan ratikkahankkeen katusuunnitelmaehdotuksia yhdessä Outi Vatulan ja Niilo Puronlahden kanssa.

Kun raitiotien tuoreita ehdotuksia katusuunnitelmiksi esiteltiin viime viikon maanantaina Partolan Prismassa, asiantuntijat saivat tilaisuudessa jälleen vastata pysäkkeihin liittyviin kysymyksiin.

”Kun mietitään ratikan käyttöä ylipäätään, niin luonnollisesti pysäkit ja sinne kulkevat reitit kiinnostavat”, Pirkkalan kunnan liikenneinsinööri Joonas-Petteri Kallonen kertoo.

Ratikkapysäkkien paikat on Kallosen mukaan suunniteltu nykyiseen ja tulevaan maankäyttöön pohjautuvan saavutettavuusanalyysin perusteella. Jos Pirkkalan raitiotie rakennetaan Suupalle asti, pysäkkejä tulee olemaan viisi: Pirkkala, Haikka, Killo, Pakkalankulma ja Partola.

”Tämä vaikuttaa siten, että joillakin asukkailla kävelyetäisyydet pysäkille lyhenevät ja joillakin pitenevät. Olemme suunnittelun yhteydessä parantaneet myös kulkureittejä pysäkeille varsinaisen ratikkasuunnittelun ulkopuolelta. Tällä varmistamme paremmat esteettömät reitit pysäkeille”, Kallonen avaa.

Suunnitelluista pysäkeistä yksi nousi katusuunnitelmien esittelytilaisuudessa kiinnostuksessa ylitse muiden.

”Partolasta on tullut aika paljon kysymyksiä”, suunnittelun ohjaaja Kiviniemi kertoo.

Suunnittelun ohjaajat Antti Kiviniemi (vas.) ja Arto Viitanen kuuntelivat katusuunnitelmien esittelytilaisuudessa kuntalaisten kysymyksiä. Taustalla katusuunnittelun tekniikkalajivastaava Markus Kytölä ja WSP Finlandin Laura Puistovirta.

TUOREIMPIA tietoja raitiotiehankkeen edistymisestä on saapunut kuulemaan myös Jari Välimaa. Häntä kiinnostaa Naistenmatkantien muutos Sammonkatu-tyyppiseksi kulkuväyläksi. Myös Naistenmatkantiellä raitiovaunut kulkisivat pääosin keskellä katua.

”Muuttuuko nopeusrajoitus?” Välimaa huikkaa Naistenmatkatietä koskevan kysymyksen pöytärivin taakse asettautuneille asiantuntijoille.

”Kyllä se lähtökohtaisesti pysyy samana”, suunnittelun ohjaaja Antti Kiviniemi vastaa pienen mietinnän jälkeen.

Härmälärannassa asuvaa Välimaata kiinnostaa, millä tavoin kaavaillun ratikan rakentamisvaihe vaikuttaisi Naistenmatkantien ja Nuolialantien ympäristöön.

”Odottelen kovasti, että päästään rakentamaan”, hän summaa.

Härmälänrannassa asuva Jari Välimaa on perehtynyt tarkasti raitiotiehankkeen suunnitelmiin.

RATIKKAHANKKEEN asiantuntijoiden mukaan raitiotietunnelmat ovat olleet tilaisuudessa pääosin positiivisia. Myös toimittajan aistima ilmapiiri vaikuttaa myönteiseltä.

”Varsinaisesti negatiivisia kommentteja ei tullut tilaisuuden aikana”, liikenneinsinööri Kallonen ynnää tilaisuuden jälkeen.

”Asukkailla toive oli saada ratikka Suupalle asti. Yhtenäinen asukkaiden fiilis oli, että jos ratikka jää Partolaan, niin mikä hyöty siitä on silloin Pirkkalalle.”

Myös nuorella Niilo Puronlahdella on selkeä ajatus siitä, miksi Suupalle asti kulkeva raitiotie voisi tulla hänelle tarpeeseen.

”Ainakin yliopistolle pääsyyn tulee käytettyä! Menen varmaan yliopistoon Tampereelle”, hän kaavailee tulevaisuuttaan.

Partolan alueen sekä Naistenmatkantien katusuunnitelmaehdotukset ovat nähtävillä 19.6.–31.7.2024 välisen ajan Pirkkalan kunnan verkkosivuilla ja kunnan asiointipisteessä osoitteessa Viistokuja 3. Mahdolliset muistutukset tulee toimittaa kirjallisina 31.7.2024 klo 15 mennessä Pirkkalan kunnan kirjaamoon joko postin tai sähköpostin välityksellä.