Pirkkalan – Linnainmaan ratikkahanke jännittää valtiontukipäätöstä – lykätäänkö osa kiskoista myöhempään, jos rahaa ei tule tarpeeksi?

Kirjoittaja on Pirkkalaisen päätoimittaja, joka aikoo mennä ensimmäistä kertaa elämässään Lentävänniemeen ratikkalinjan valmistuttua sinne syksyllä.

TAMPEREEN raitiotien laajennuksen aloitus Pirkkalaan ja Linnainmaalle jo tänä vuonna ei ole kirkossa kuulutettu asia, vaikka Tampereen ja Pirkkalan valtuustot päätyisivät rakentamisen kannalle.

Kun raitiotien laajennushanketta esiteltiin lauantaina Suupantorilla Pirkkalassa, Pirkkalan pormestari Marko Jarva kertoi, että hankkeen valtiontuen osalta on nyt jännitystä ilmassa.

Kuntien ja raitiotietä rakentavan allianssin välisissä sopimuksissa on ehto, että rakentamissopimus pätee vain, mikäli ratikalle myönnetään valtionavustus.

Tampere on saanut tähän asti tekemiinsä ratikkakiskoihin valtiolta tukea 30 prosenttia rakentamiskustannuksiin. Ratikan ensimmäistä vaihetta tuettiin valtion osalta noin 64 miljoonalla eurolla.

Jarva kertoi torilla näyttävän siltä, että raitiotielaajennus välillä Pirkkala-Linnainmaa ei tule saamaan tänä vuonna ”koko summaa” eli 30 prosentin tukea.

Jos valtion apu jää vajaaksi, tulee eteen pohdinta siitä, joudutaanko hanketta vaiheistamaan eli lykkäämään osa joko Pirkkalan tai Linnainmaan pään kiskoista myöhempään.

”Tällöin vaihtoehdot ovat Pirkkalan päässä, että ratikka tehdään vain Partolaan asti, mutta realistinen vaihtoehto on myös Suupalle”, Jarva sanoi.

Kummasta päästä nipsaistaan, jos valtionavustusta ei tule tarpeeksi: Pirkkalan vain Linnainmaan?

VALTIONAVUSTUKSEN määrä ratkeaa valtion ja kaupunkiseudun välisissä ns. MAL-neuvotteluissa melko pian. Jarvan tiedon mukaan neuvotteluita käydään seuraavaksi toukokuun lopulla.

MAL-neuvottelussa valtio ja suuret kaupunkiseudut tekevät sopimuksen, jossa valtio suostuu rahoittamaan tiettyjä kaupunkiseudun hankkeita ja kunnat puolestaan toimimaan tiettyjen valtion tavoitteiden puolesta.

Jarva totesi, että hänen pohdintansa valtionavustuksen pienenemisestä ovat tässä vaiheessa vain spekulaatiota. Mutta on selvä, että MAL-neuvotteluiden tulosta odotetaan nyt jännityksellä.

Aikakin alkaa käydä ratikkapäättäjillä vähiin. Tavoite on, että Pirkkalan ja Tampereen valtuustot tekevät ratikkapäätöksen kokouksissaan lokakuussa.

TAUSTALLA valtionavustuksen kohtalossa lienee hallituksen toteuttama Suomen iso säästökuuri. Nykyhallituksen ”kiskomyönteisyys” voi myös olla alhaisempi kuin Marinin hallituksen.

Voi siis olla, että kesäkuussa alkaa kuuma pohdinta, lykätäänkö joku ratikkakiskojen osuus myöhempään. Tai sitten uutiset ovat huojentavia ja hallitus päättää siunata Tampereen seudun ratikkalaajennusta avokätisesti.

Kummasta päästä nipsaistaan, jos valtionavustusta ei tule tarpeeksi: Pirkkalan vain Linnainmaan?