Hatanpään ratikan katusuunnitelmia esitellään jälleen, yleisötilaisuus linja-autoasemalla

Pirkkalan ja Härmälän osuuksien katusuunnitelmaehdotukset tulevat nähtäville hiukan myöhemmin.

Hatanpään valtatiellä raitiotie kulkee nykyisen kadun keskellä omalla kaistallaan. Raitiotiealueen reunoille sijoitetaan viherkaistoja puuistutuksin. Hatanpään valtatien länsireunassa kulkee pyöräilyn seudullinen pääreitti.

PIRKKALAN ja Linnainmaan raitiotieosuuksien suunnittelu on edennyt uuteen vaiheeseen, ja Tampereen katusuunnitelmien virallisia ehdotuksia on nähtävillä 19.4. asti Tampereen kaupungin verkkosivuilla.

Katusuunnitelmaehdotuksissa esitetään raitiotien sijainnin lisäksi muun muassa ajokaistojen, jalankulku- ja pyöräilyväylien sekä istutusten paikat katutilassa.

”Katusuunnitelmaehdotuksista ovat nyt nähtävillä Hatanpään valtatien osuus sekä Linnainmaan ratahaaralta Lääkärinkadun, Heikkilänkadun, Mäentakusenkadun ja Aitolahdentien suunnitelmat”, Tampereen kaupungin kuntatekniikan suunnittelupäällikkö Jouni Sivenius kertoo.

”Yleisöpalautetta luonnoksista on tullut esimerkiksi pysäkkien määristä ja sijainneista, pysäkkien kulkuyhteyksistä ja katuvihreästä. Pyöräilyn järjestelyistä saadaan perinteisesti paljon yksityiskohtaista palautetta. Myös liittymäalueiden järjestelyt eri kohdissa ovat nousseet esiin”, Tampereen Raitiotie Oy:n kehitysjohtaja Ville-Mikael Tuominen toteaa.

Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssin nettisivuilla on uutta aineistoa rakentamisen aikaisista liikennejärjestelyistä Hatanpään valtatiellä kuukausien tarkkuudella.

Pysäkkien osalta suunnitelmiin ei ole tehty merkittäviä muutoksia, eikä niitä ole enää tarkoitus muuttaa.

Saadun palautteen pohjalta on esimerkiksi jalankulun ja pyöräilyn reittejä sekä opastusta parannettu ja liittymäalueisiin on tehty muokkauksia.

”Tampereen valtatien ja Hatanpään valtatien liittymäalueen liikenteen sujuvuudesta on noussut kysymyksiä. Raitioliikenne toteutetaan omalla kaistallaan samassa tasossa muun katuliikenteen kanssa, mutta raitioliikenteen liikennevaloetuisuuksia sovitetaan poikkeuksellisen vilkkaassa katuliittymässä”, Tuominen kertoo.

Hatanpään valtatielle sijoitetaan kolme raitiovaunupysäkkiä: Viinikanojan sillan eteläpuolelle, Hatanpäänkadun liittymän pohjoispuolelle sekä Siirtolapuutarhankadun liittymän eteläpuolelle.

Raitiotien myötä useisiin liittymäjärjestelyihin on suunniteltu muutoksia. Esimerkiksi kiinteistöjen liittymiä muutetaan suuntaisliittymiksi, joissa voi kääntyä vain oikealle, ja jolloin raitiotieradan ylitys ei ole mahdollista.

Raitiotien ylittävät liittymät varustetaan liikennevaloin ja niissä on suojatieylitys.

Hatanpään valtatiellä on suunnitelmaan saadun palautteen pohjalta tarkennettu esimerkiksi siten, että poistettavaksi esitetty Viinikanojan ylittävä jalankulun ja pyöräilyn silta pystytään säilyttämään.

PÄÄTÖKSET rakentamisesta tehdään syksyllä.

Tavoite on, että lokakuussa Tampereen ja Pirkkalan valtuustot voivat allianssin suunnitelmien ja selvitysten valmiuden puolesta päättää raitiotien rakentamisen aloittamisesta, rakentamisen laajuudesta ja mahdollisesta raitiotieradan vaiheittain toteuttamisesta.

Hatanpään valtatien katusuunnitelmaehdotusten esittelytilaisuus yleisölle to 11.4. klo 16–19 linja-autoaseman kaupunkisuunnittelun Siluetti-esittelytilassa Hatanpään valtatie 7.