Pirkkalan ratikkahanketta pohtiessa kannattaa muistaa, miksi Turun raitiotie aikoinaan purettiin

Turku ilmeisesti halusi modernisoida liikenteensä 50 vuotta sitten purkaessaan raitiotiensä kumipyörien tieltä.

KIRJOITTAJA kehottaa miettimään ratikkahanketta myös Pirkkalan kantokyvyn kannalta. Ratikka otti matkustajia kyytiin Tampereella Sorin aukiolla syyskuussa. Kuva: Sanni Harmanen

ALLIANSSISOPIMUS Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien toteutussuunnittelusta sekä mahdollisesta rakentamisesta allekirjoitettiin 4. lokakuuta. Pirkkalaisen mukaan pormestari Marko Jarvan toiveissa on kilpailukykyinen rakentamishinta ja kiskojen teko Suupalle asti. Kollega Tampereelta, Kalervo Kummola, pitää ratikkaa taidonnäytteenä modernista tulevaisuuden Tampereesta.

Aivan modernista liikennöinnistä ei kuitenkaan liene kyse, koska Britanniassa ensimmäinen höyryveturi rakennettiin jo vuonna 1804. Turku ilmeisesti halusi modernisoida liikenteensä 50 vuotta sitten purkaessaan raitiotiensä kumipyörien tieltä.

Raitiotiesuunnitelman toteutuminen tarkoittaa Naistenmatkantien varrelle tiivistä kaupunkimaista asuntorakentamista Ranta-Tampellan ja Härmälän entisen lentokonetehtaan tapaan. Hanketta pitää tarkastella myös kunnan kantokyvyn kannalta. Edessä saattaa odottaa jopa pelätty kuntaliitos. Näitäkö Pirkkalassa halutaan?

OSASTOSSA 50 vuotta sitten Aamulehti (12.10.) kirjoitti Turun raitiotien purkamisesta seuraavasti: ”Raitioliikenne loppui vuosi sitten. Turku aloitti raideliikenteen ensimmäisenä Suomessa. Nyt raitiovaunut ajavat enää Helsingissä. Alkujaan Turussa oli neljä raitiotielinjaa. Vähin erin niistä luovuttiin. Ylläpito oli kallista. Linja-autoliikenne tulee halvemmaksi ja on vähemmän muuta liikennettä häiritsevää. Raitiotieliikenteen kannattavuus vaatii Helsingin kokoisen kaupungin ja metron.”

Helsingin väestö oli 70-luvun alkupuolella 631 700.

Raideliikenteen laajentumishanke on matkaansaattanut innostunutta pöhinää rajan molemmin puolin. Mikäli, tai paremminkin kun, linja Pirkkalaan rakennetaan, kysyn asianosaisilta edellä olevaan lainaukseen viitaten, ovatko Turun raitiotien purkamista koskevat argumentit pitäviä tässäkin ajassa, kuten oletan. Mikäli ovat, milloin mainitun metron suunnittelu alkaa?

Mikko Leuku
Pirkkala