Pormestari esittää, että ratikan toteutussuunnittelu kuntakeskukseen Suupalle asti aloitetaan – kunnanhallitus käsittelee asiaa maanantai-iltana

Lopullisen päätöksen tekee valtuusto ensi maanantaina esityksen pohjalta - rakentamispäätöksen aika vasta syksyllä 2024.

PIRKKALAN kunnanhallitus kokoontuu tänään tekemään ehdotuksen valtuustolle siitä, aletaanko Tampereen ratikkakiskoja suunnitella kuntakeskukseen Suupalle asti.

MAANANTAI-ILTANA kokoontuvalle Pirkkalan kunnanhallitukselle esitetään, että Tampereen seudun raitiotien laajennuksen toteutussuunnittelua aletaan tehdä ns. ykkösvaihtoehdon mukaisesti siten, että ratikkalinja yltää Pirkkalan kuntakeskukselle Suupalle asti.

Pormestari Marko Jarvan (kok.) esitys kunnanhallitukselle on, että hankesuunnitelma hyväksytään ja Tampereen Raitiotie Oy valtuutetaan toteuttamaan hankesuunnitelman mukaista raitiotiehanketta.

Kunnanhallitus ei tee suunnittelun aloituksesta lopullista päätöstä, vaan ehdotuksen valtuustolle, joka kokoontuu päättämään asiasta ensi maanantaina 24. huhtikuuta.

Meneillään on pohdinta raitiotielinjojen jatkamisesta sekä Tampereella että Pirkkalassa. Ratikkakiskot tehtäisiin Tampereen linja-autonaseman kohdalta Hatanpään ja Härmälän läpi Pirkkalaan. Toisessa päässä uudet kiskot veisivät keskussairaalalta Linnainmaalle asti.

Mikäli Pirkkala päättää ottaa raitiotien Suupalle asti, ratikka ajaisi kuntakeskukseen alkuvuonna 2029.

Kunnanhallitukselle esitetään myös, että hankkeen kehitysvaihe alkaisi välittömästi ja että Tampereen Raitiotie Oy:n osakassopimus ja yhtiöjärjestys hyväksytään.

Tampereen kaupunginhallitus on jo hyväksynyt osaltaan Pirkkalan käsittelyssä tänään olevat manööverit.

Kyse ei ole vielä rakentamispäätöksistä. Esityksen mukaan tavoite on, että rakentamisesta on mahdollista päättää sekä Tampereen että Pirkkalan valtuustoissa lokakuussa 2024.

Mikäli Pirkkala päättää ottaa raitiotien Suupalle asti, ratikka ajaisi kuntakeskukseen alkuvuonna 2029.

KUNNANHALLITUKSELLE tehdyssä esityksessä todetaan, että rakentaminen edellyttää valtionosuuden saamista hankkeeseen. Siitä neuvoteltaisiin uuden valtion ja kaupunkiseudun välisen MAL-sopimuksen yhteydessä.

Kunnanhallitukselle esitetään myös, että se käynnistää välittömästi toteutussuunnittelun rinnalla kiinteistöjen rakennusoikeuksien hinnan muodostamisen suunnittelun yhteneväksi hankesuunnitelman tavoitteisiin.

Kakkosvaihtoehtona suunnittelussa on ollut kiskojen ulottaminen ensin vain Partolaan, jolloin ratikka tulisi Suupalle asti toisessa vaiheessa 2035. Myös pelkästään bussien varaan rakentuvan joukkoliikenteen vaikutuksia on selvitetty.

RAITIOTIEN vaikutuksia Pirkkalalle on tutkittu hankesuunnitelman yhteydessä ja sen valmistuttua. Niissä on selvitetty niin hankkeen kustannuksia Pirkkalalle kuin raitiotien mukanaan tuomia tulovirtoja.

Pirkkalan maksettavaksi tuleva osuus nyt päätettävänä olevan toteutussuunnittelun kustannuksista olisi nettona noin 3,5 miljoonaa euroa.

Mikäli rakentamispäätös tehdään, Pirkkala maksaisi arvioiden mukaan vuosittain noin 10,2 miljoonaa euroa ratikka-ajan joukkoliikennekuluja vuoteen 2050 asti. Summa sisältää rakentamislainojen kulut, linjan ylläpidon ja liikennöinnin. Tämä on noin yhdeksän miljoonaa euroa enemmän kuin Pirkkala maksaa nykyisin bussiliikenteestä.

Tulopuolella on vastaavasti arvioitu, että Pirkkala saisi raitiolinjan myötä lisää niin veroja kuin maanmyynti- ja vuokratuloja yritysten sijoittuessa Pirkkalaan ja rakennusliikkeiden hankkiessa tontteja raitiotien tuomien hyötyjen ansiosta nykyistä enemmän. Arvioiden mukaan hanke olisi taloudellisesti tasapainossa 2037.

Tämä edellyttäisi kunnan kasvun nopeuttamista nykyisestä 1,5 prosentin keskimääräisestä kasvusta 2,5-3 prosentin vauhtiin, todetaan hankkeen yhteydessä tehdyissä laskelmissa.

POLIITTISISTA ryhmittymistä Vihreät on liputtanut selkeästi raitiotien puolesta. Perussuomalaiset on jo ennen tulevia päätöskokouksia ilmoittanut, että se kannattaa raitiotien tekoa vain Partolaan asti eli niukasti Pirkkalan kuntarajan yli. Liikenne siitä eteenpäin hoituisi tässä ns. kakkosvaihtoehdossa bussein.

Suurista ryhmistä kokoomus ja sosiaalidemokraatit eivät ole ilmoittaneet julkisesti kantaansa ratikkaan. Ryhmien yksittäisiltä edustajilta on kuultu ratikkamyönteisiä kommentteja, mutta myös joitakin epäileviä ääniä.

Kunnanhallitus kokoontuu muotoilemaan kantansa esitykseen tänään kello 17.30.

Kunnanhallituksessa raitiotien toteutussuunnittelun aloitusta ovat tänään pohtimassa kokoomuksen Marko Jarva, Niilo Rautionmaa, Aki Hepokorpi ja Katri Virkkunen. Demariedustajia ovat Juha-Pekka Mattila, Merja Litmanen ja Eeva Uskali. Muut jäsenet ovat Jaana Ristimäki-Anttila (ps.), Veli-Matti Ahtiainen (ps.), Sirpa Repo (vihr.) ja Heikki Riihimäki (kesk.)