Autoliikennettä rajoitetaan Härmälässä ja Rantaperkiössä syksyllä kokeiluluontoisesti raitiotiekaavailujen vuoksi

Ajoreitit voivat muuttua tonttikaduilla välikaisesti.

RAITIOTIEN rakentaminen aiheuttaisi merkittäviä muutoksia liikkumisessa Härmälässä ja Rantaperkiössä. Alueilla rajoitetaan autoliikennettä syksyllä, jolloin on mahdollisuus testata liikkumismuutoksia ja niiden vaikutuksia käytännössä.

HÄRMÄLÄSSÄ ja Rantaperkiössä kokeillaan tänä vuonna rauhallisen liikenteen naapurusto -mallia. Tavoitteena on vähentää autoliikennettä tonttikaduilla, jotta asukkaat voivat kävellä, pyöräillä, oleskella ja leikkiä kotikadulla turvallisesti. Kokeilulla testataan, miten tämä malli soveltuisi Tampereelle.

Tampereen kaupunki tiedottaa, että Härmälä ja Rantaperkiö valittiin kokeilualueeksi, koska alueen läpi on suunnitteilla raitiotie, joka toteutuessaan kulkisi Nuolialantietä. Raitiotien rakentaminen aiheuttaisi merkittäviä muutoksia liikkumisessa asuinalueella. Kokeilussa on mahdollisuus testata muutoksia ja niiden vaikutuksia käytännössä.

Keinoja rauhallisen liikenteen naapuruston luomiseen ovat esimerkiksi ajoreittien muuttaminen tonttikaduilla asuinalueen läpiajavan liikenteen hillitsemiseksi ja koulujen ympäristön rauhoittamiseksi.

Tavoitteena on toteuttaa väliaikaiset ratkaisut liikenteen rauhoittamiseksi elokuun lopussa, ja ne ovat paikoillaan syksyn ajan. Marraskuussa alueen asukkailta ja toimijoilta kysytään näkemyksiä kokeilun vaikutuksista ja onnistumisesta.

KOKEILTAVIEN toimenpiteiden suunnittelussa halutaan kuulla alueen asukkaita, vierailijoita ja toimijoita. Suunnittelu on käynnistetty asukaskyselyllä, jolla kartoitetaan alueella asuvien ja siellä paljon liikkuvien ajatuksia alueen kehittämistarpeista. Verkkokysely on avoinna 27.3–7.4..

Toimenpiteiden ideointia yhdessä asukkaiden kanssa jatketaan keskiviikkona 26.4. kello 16–18 Perkiönpuistossa.

Hanke on saanut Traficomin Tieliikenteen turvallisuuden valtionavustusta.

RAUHALLISEN liikenteen naapurusto (Low Traffic Neighbourhood) malli tulee Lontoosta, jossa konseptia on kehitetty jo 1970-luvulta alkaen. Vähäliikenteiset asuinalueet ovat tulleet erityisen suosituksi Lontoossa viime vuosien aikana. Vuosina 2020–2021 uusia vähäliikenteisiä alueita toteutettiin Lontoossa yli 70.

Myös Lontoossa Low traffic neighbourhood – alueilla on edetty väliaikaisten ratkaisujen kautta pysyviin toimenpiteisiin.