”Oppilaat sanovat joskus tekniikan olevan raskas, mutta se siinä onkin parasta” – Puupiirtäjä Maria Pihl tuo Galleria 2:een vaikutteita ikonitaiteesta ja venäläisistä saduista

Alkukertomukset-näyttely kannattaa kiertää läpi teosluettelon kanssa, sillä nimistä voi paljastua humoristisia näkökulmia vedoksiin.

TAIDEGRAAFIKKO Maria Pihl nauttii puupiirtämisen fyysisyydestä. Pihl ripusti näyttelyään Galleria 2:ssa keskiviikkona, päivää ennen näyttelyn avautumista.

JOS joku erehtyy pitämään taiteen tekemistä lähinnä henkisenä, päänsisäisenä hommana, hänelle voi esitellä vaikkapa puupiirroksia. Vedosten tekoon käytettävän laatan kaivertaminen vaatii taiteilijalta fyysistä voimaa ja sitkeyttä.

Taidegraafikko Maria Pihlin mielestä juuri tekniikan raskaus tekee siitä viehättävää.

”Opettaessani grafiikkaa oppilaat sanovat joskus tekniikan olevan raskas. Mutta se siinä onkin parasta. Kun käytän lihaksiani ja kaiverran taltalla, katoan omaan kuplaani”, Pihl sanoo.

MARIA PIHLIN puupiirrokset pursuavat värejä.

JYVÄSKYLÄLÄISEN Pihlin Alkukertomukset-näyttely avautuu torstaina Pirkkalassa Galleria 2:ssa. Pihl käyttää töissään katoavan laatan tekniikkaa, jossa puulaatta puhdistetaan edellisistä maalikerroksista ennen uuden väripinnan painamista vedokseen.

”Minulla on siinä buddhalainen ajatus, kuin tekisin mandaloita hiekasta. Jos jokaiselle värille olisi oma laatta, voisi tehdä jokaisesta työstä vaikka 100 vedosta. Mutta mitä minä tekisin niillä kaikilla laatoilla kotonani?”

Tekniikka sanelee sen, että Pihl tekee suhteellisen pieniä vedossarjoja.

MARIA PIHL havainnollistaa tekniikkaansa tuomalla näyttelyyn esille Metsässä-teoksessa käyttämänsä laatan (vasemmalla).

PUU ei ole yhteistyökumppanina helpoin mahdollinen. Pihlin teoksissa pohjana palvelee koivuvaneri.

”Puulla on oma luonne ja temperamentti, ja se esimerkiksi halkeilee. Käymme puun kanssa koko ajan dialogia.”

Koska puupiirtäminen ei ole kaikille tuttu tekniikka, on Pihl tuonut Galleria 2:een esille myös yhdessä teoksessa käytetyn laatan.

Vuonna 2020 LAB-ammattikorkeakoulusta kuvataiteilijaksi valmistuneella Pihlillä on takanaan neljä yksityisnäyttelyä ja lukuisia ryhmänäyttelyitä eri puolilla Suomea. Hän myös työskentelee ja opettaa jyväskyläläisessä grafiikka- ja valokuvakeskus Ratamossa.

YKSITYISKOHTA Muniiko enkelit, onhan niillä siivet -puupiirroksesta.

TEOSTENSA aiheita Pihl ammentaa esimerkiksi saduista ja myyteistä. Venäjällä syntynyttä ja ensimmäiset elinvuotensa kasvanutta Pihliä kiehtoo erityisesti venäläinen satujen kuvasto.

”Venäläisiin satuihin kuuluu omia hahmoja, kuten Baba Yaga -noita, ja niissä kuvataan usein hyvän ja pahan taistelua.”

Pihlin teoksista on helppo huomata vaikutteita myös ikonitaiteesta. Galleria 2:n näyttely kannattaa kiertää läpi teosluettelon kanssa, sillä nimistä voi paljastua humoristisia näkökulmia vedoksiin.

Muniiko enkelit, onhan niillä siivet, kysyy erään enkeliä esittävän ikonimaisen puupiirroksen nimi.

JYVÄSKYLÄSSÄ asuva Maria Pihl kävi Pirkkalassa elämänsä ensimmäistä kertaa keskiviikkona ripustaessaan näyttelyään.

Maria Pihl: Alkukertomukset. Puupiirrosnäyttely Galleria 2:ssa (Suupantori 2) 16.3.–17.4. Avoinna ma–pe 10–19, la 10–15.