PIRKKALA on tekemässä ratkaisevan päätöksen raitiotien laajentamisesta, tai laajentamatta jättämisestä, jo parin-kolmen kuukauden kuluttua kevättalvella.
Tuohon mennessä nimittäin viisarit ovat siinä asennossa, että Pirkkalan on kerrottava raitiotieyhtiölle, lähteekö kunta mukaan raitiotien laajennusosuuksien hintavaan toteutussuunnitteluun.
Suunnitteilla on Tampereen raitiotien laajennus välillä Pirkkalan keskusta – Härmälä – Hatanpää – Linnainmaa.
Laajentamisosuuksista tehty hankesuunnitelma valmistuu helmikuussa. Sen on määrä tarjota kunnan päättäjille riittävät eväät, jotta kanta raitiotien hyödyllisyydestä ja kustannuksista Pirkkalan maaperällä tulee selväksi.
Myös vertailu bussivaihtoehtoon sisältyy hankesuunnitelmaan.
RAITIOTIEN plussat ja miinukset ovat varmasti tiedossa hankesuunnitelman perusteella. Tampereen Raitiotie Oy:n tavoiteaikataulu on, että lopullinen päätös raitiotien rakentamisen osalta tehdään lokakuussa 2024, kun toteutussuunnitelma on valmistunut.
Kokemukset Tampereen nykyisestä raitiotiestä ja havainnekuvat Hatanpäältä, Härmälästä ja Pirkkalasta kertovat, että ratikkakiskot siirtävät alueet uudenlaiseen todellisuuteen.
Pirkkalan lisäksi Härmälässä aavistuksen umpioitunut Nuolialantie muuttuisi ratikan myötä melkoisesti.
Raitiotiekeskustelussa on Tampereella riittänyt monenlaisia juonteita hinnasta vaunujen väriin ja kiskojen kirskuntaan.
Ratkaisevin asia on jäänyt aika vähälle huomiolle. Ratikassa matkustaminen on huomattavasti mukavampaa kuin bussissa. Kukaan ei enää halua mennä Hervantaankaan täristävällä bussilla, kun tarjolla on rentouttavaa ja tasaista ”junamatkailua”.
Odotettavissa on vilkasta keskustelua raitiotien hyödystä Pirkkalalle – sen ytimessä lienevät kustannukset. Asiat onkin syytä perata läpikotaisin ennen ison päätöksen tekoa.