Olen erittäin tyytyväinen nykyiseen bussilinjaan Pirkkalaan – Kahdeksan syytä, miksi raitiotie olisi kallis ja riskialtis investointi

Nimimerkki RM listaa kolme hyvää asiaa nykyisessä bussilinjassa ja kahdeksan huonoa suunnitellusta raitiotiestä.

BUSSILINJA 8 liikennöi Pirkkalan Kyöstin ja Tampereen Haukiluoman väliä. Arkistokuva.

OLEN erittäin tyytyväinen bussilinjaan numero 8. Hyvää linjassa:

  1. Kävelen kolme minuuttia Soljan pysäkille.
  2. Olen 30 minuutin kuluttua Keskustorilla.
  3. Linja 8 kulkee noin seitsemän minuutin välein.

Suurin osa linjan 8 käyttäjistä tulee Härmälänrannasta. Olen usein bussissa viimeisiä, joka jää Soljan pysäkille.

HUONOA Pirkkalan suuntaan suunnitellussa raitiotiessä:

  1. Rakennuskustannus on suuri investointi.
  2. Ylläpito on kallista: kesällä kiskot kuumenevat, syksyllä kiskoja hiekotetaan lehtien vuoksi, talvella harjakone puhdistaa lumet. Suurin osa kiskojen kunnossapidosta tapahtuu yöaikaan.
  3. Ajolankojen vioittuminen pysäyttää koko liikenteen.
  4. Liikenneonnettomuuden tai muun kulkuesteen sattuessa ratikka ei voi ajaa kiertotietä, bussi voi.
  5. Ratikka pitää voimakasta ääntä muun muassa käänteissä.
  6. Pysäkkien välit pitenevät ja nykyisiä pysäkkejä poistuu.
  7. Ratikan investointi ja sen kallis ylläpito ei tuo sijoitettuja rahoja takaisin.
  8. Ratikalla on runsaasti vapaamatkustajia ja tarkastajat linjoilla lisäävät kustannuksia.

EN SIIS halua ratikkaa, vaan mieluummin sähköllä tai kaasulla toimivia busseja liikenteeseen.

Kokemukseni ratikasta perustuu molempien linjojen, 1 ja 3, omakohtaiseen kokemukseen parin vuoden ajalta.

RM