ILMASSA riippui toiveita ja epäilyksiä, kun Pirkkalan suunnan raitiotien alustavia suunnitelmia esiteltiin yleisötilaisuudessa tiistaina.
Nuolialan koululla pidetyssä tilaisuudessa pirkkalalaiset ja tamperelaiset pääsivät tutkimaan alustavia maankäytön ja katujen suunnitelmia ratikkareitillä, joka kulkisi Pirkkalasta Tampereen Härmälän ja Hatanpään kautta Sorin aukiolle.
Tampereen Härmälässä asuva Päivi Sirén oli saapunut paikalle katsomaan, millaiset kulkuyhteydet Härmälästä voisi tulevaisuudessa olla autottomalle asukkaalle. Entisenä helsinkiläisenä hänellä on jo kokemusta ratikoista.
”Asuin melkein 35 vuotta Helsingissä ’nauttimassa’ ratikasta”, Sirén totesi.
Sirénin mukaan ratikat kulkivat pääkaupungissa niin usein myöhässä aikataulusta, että niitä kannatti mennä odottamaan sellaisille pysäkeille, joiden läheltä kulkisi myös busseja – varmuuden vuoksi.
ALUSTAVIEN luonnosten perusteella yksi Pirkkalan ratikan pysäkeistä olisi tulossa Sirénin kotitalon lähistölle Nuolialantielle.
Sirén ihmetteli silti pysäkkien pitkiä välimatkoja toisiinsa. Härmälässä kun asuu paljon ikäihmisiä, jotka eivät pääse kävelemään pitkiä matkoja.
TIISTAINA esitellyt piirustukset olivat tarkennettuja ja mahdollisesti palautteen pohjalta muokattuja versioita luonnoksista, joita esiteltiin Pirkkalassa huhtikuussa. Radikaaleja uusia linjauksia niissä ei ollut.
Tilaisuudessa todettiin suoraan, että kaikkiin keväällä saatuihin toiveisiin ei ole pystytty vastaamaan. Esimerkiksi Haikkaan ei ole tulossa ratikkapysäkkiä, vaikka sellaista toivottiin. Syynä on se, ettei alueella ole tarpeeksi asutusta, kertoi suunnittelutoimisto Ramboll Finland Oy:n liikennesuunnittelun ryhmäpäällikkö Riikka Salli.
YLEISÖSSÄ harmiteltiin pysäkkien pitkiä välimatkoja Pirkkalassa ja Härmälässä. Yhdessä yleisökysymyksessä kyseenalaistettiin, kannattaako raitiotietä vetää Pirkkalassa lainkaan Suupalle asti, jos pysäkinvälit Naistenmatkantiellä jäisivät niin pitkiksi kuin on suunniteltu.
Suunnitelmissa on vielä linjaamatta, tulisiko mahdollinen raitiotie Pirkkalassa vain Partolaan asti vai aina Suupalle saakka. Suupalla raitiotie päättyisi Naistenmatkantielle ennen Lentoasemantien kiertoliittymää.
MAANKÄYTÖN näkökulmasta isoimmat muutokset Pirkkalassa tulisivat Partolaan, jonne harkitaan muun muassa joukkoliikenneterminaalia ja uutta joukkoliikenteelle varattua katua.
Ratikan on tarkoitus kulkea omalla reitillään autokaistojen keskellä. Poikkeuksen muodostaisi Tampereen puolella Nuolialantien Valmetinkadun ja Lentokonetehtaankadun välinen osuus, jossa autot ajaisivat ratikkakiskojen päällä. Syynä on kyseisen kohdan kapeus. Nuolialantielle liittyvät kadut aiotaan katkaista ja autoliikenne ohjata Härmälänkadun ja Perkiönkadun kautta. Nuolialantieltä saisi kuitenkin edelleen ajaa suoraan tontille oikealle kääntymällä.
YLEISÖN kysymyksiin hankkeen kustannuksista ei Pirkkalan kunnan yhdyskuntajohtajalla Jouni Korhosella ollut vielä vastausta. Kustannusarvio tulee hankesuunnitelmaan, jonka pitäisi valmistua alkuvuodesta 2023.
Tilaisuudessa puhuneet kunnan edustajat näkivät ratikassa suuria mahdollisuuksia Pirkkalalle.
”Tämä ei ole liikennehanke, vaan kuntakehityshanke”, totesi kunnan kaavoitusjohtaja Matti Jääskeläinen ja sanoi ratikan lisäävän kunnan elinvoimaa ja houkuttelevuutta.
Jääskeläinen argumentoi, että Pirkkalasta tulisi ratikan myötä ehkä Suomen parhaiten joukkoliikenteellä saavutettava kunta. Tämä olisi linjassa Tampereen kaupunkiseudun hiilineutraaliustavoitteiden kanssa.
Osa yleisöstä oli kuitenkin huolissaan, mitä tämä kaikki tulisi veronmaksajille kustantamaan.
PIRKKALAN keskustassa asuva Pentti Oravasaari kertoi uskovansa, että käyttäisi ratikkaa, jos se tulisi Suupalle asti. Nykyään hän kulkee Soriin bussilla ja jatkaa sieltä ratikalla eteenpäin.
”Ratikka on joustava ja mukava tapa liikkua. Minulla on tosin oma lehmä ojassa, sillä olen ollut töissä Kajaanin Otanmäessä tehtaalla, jossa nämä ratikat tehdään”, Oravasaari paljasti.
LOUKONLAHTELAISTA Jorma Yrjölää kiinnostivat yleisötilaisuudessa eniten hankkeen aikataulu ja pysäkkien sijoittuminen. Hän pohdiskeli yhdessä Pereellä asuvan Matti Lassinaron kanssa, miten bussi- ja ratikkaliikenteen vaihtopaikkana toimiva terminaali aiotaan saada mahtumaan Partolan ahtaalle kauppakeskusalueelle Prisman viereen.
”Pitkillä linjoilla ratikka kulkee varmasti hyvin, mutta Partolassa sille tulee aika tiukkoja paikkoja”, Lassinaro pohti.
Yrjölä toivoi, että Naistenmatkantietä koko kesän myllänneessä viemärihankkeessa on otettu ratikan tulo huomioon, ja toisin päin.
”Ettei tietä tarvitse taas avata viemäreiden takia”, Yrjölä sanoi.
RAITIOTIEN Pirkkalan-haaran rakentamisesta ei ole vielä tehty päätöksiä. Asian arvioidaan tulevan Pirkkalan kunnan päätöksentekoon vuonna 2024.
Pirkkala-Linnainmaan raitiotien alustavista suunnitelmista voi antaa palautetta sunnuntaihin 16.10. asti Tampereen Ratikan nettisivuilla.