Raitiotien rakentaminen alkaa joulukuussa – näillä toimilla lähdetään liikkeelle Hatanpään, Härmälän ja Pirkkalaan alueella

"Ajoneuvoliikenteelle järjestetään töiden aikana aina vähintään yhdet ajokaistat kumpaankin suuntaan."

Raitiotien rakentaminen alkaa näkyä Hatanpäältä Partolaan joulukuussa. Partolassa kiskot ulotetaan jo ratikan ykkösvaiheessa kuvanottopaikalle tulevan päätepysäkin jälkeen Rustan tavaratalon ohi Naistenmatkantien varteen. Kuvassa näkyvä autopesula puretaan kiskojen alta.

RAITIOTIEN rakennustyöt ovat alkamassa nopealla tahdilla Hatanpään, Härmälän ja Pirkkalan Partolan alueella.

Tavoitteena on, että Tampereen Ratikan Pirkkala-Linnainmaa-allianssi aloittaa rakentamisen osuuksilla Sorin aukio-Partola sekä Kaupin kampus-Niihama joulukuun alkupuolella.

”Aivan ensiksi joulukuussa työt näkyvät Hatanpäällä ja Nuolialantiellä, Pirkkalan puolella tavoitteen mukaan tammikuussa. Kuntien rajalla työn alle tulee Härmälänojan silta”, Tampereen Ratikan Pirkkala-Linnainmaa -allianssin projektipäällikkö Sari Valjus kertoo.

Ensimmäisessä työvaiheessa tehdään työnaikaisia liikennejärjestelyjä, joilla pyritään varmistamaan sujuva ja turvallinen liikenne kaikille kulkumuodoille rakentamisen aikana.

Seuraavaksi aloitetaan maanrakennustyöt, jotka sisältävät mm. putki- ja johtosiirtoja.  Rakennustöiden aloittamisesta ja etenemisestä tiedotetaan tarkemmin lähempänä aloitusajankohtaa.

Koko rakentamisen ajan raitiotien läheisyydessä sijaitseviin kiinteistöihin, yrityksiin ja asiointipaikkoihin säilyvät kulkuyhteydet. Liikennejärjestelyt toteutetaan töiden aikana pitkälti niin, että ne vastaavat raitiotien valmistumisen mukaista tilannetta.

”Lähtökohtana on, että järjestelyt ovat aina turvalliset kaikille liikkujille ja muutoksia työn aikana tulisi mahdollisimman vähän. Ajoneuvoliikenteelle järjestetään töiden aikana aina vähintään yhdet ajokaistat kumpaankin suuntaan, ja jalankulun ja pyöräilyn reitit ohjataan työmaiden ohi turvallisesti. Pelastusajoneuvojen sekä huolto- ja jakeluliikenteen reitit varmistetaan kaikissa vaiheissa”, projektipäällikkö Sari Valjus sanoo. 

Suunnittelijoiden näkemys Vihilahden sillasta, joka tehdään Hatanpään valtatielle. Kuva: Tampereen Ratikka

Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviön mukaan rakennustyöt voivat käynnistyä, kun valtuustojen tekemät päätökset ovat saaneet lainvoiman. Tampereen Raitiotie Oy toimii raitiotien rakentamisen tilaajana.

Päätös raitiotien laajentamisesta Sorilta Partolaan ja Kaupista Niihamaan tehtiin Pirkkalan ja Tampereen valtuustoissa viime maanantaina.

Pirkkala–Linnainmaa -raitiotie lyhyesti

Vaihe 1: Sorin aukio–Partola ja Kaupin kampus–Niihama
Aikataulu: Rakentaminen alkaa loppuvuodesta 2024 ja valmistuu elokuussa 2028.
Pituus: noin 7,1 kilometriä
Pysäkit: Rakennetaan 8 pysäkkiparia, joista Pirkkalassa Partolan ja Tampereella Niihaman pysäkit toimivat väliaikaisina päätepysäkkeinä.
Sähkönsyöttöasemat: Ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan neljä sähkönsyöttöasemaa
Raitiotien toteutuskustannus: 209,57 milj. €
Vaihe 2: Partola–Pirkkala (Suuppa) ja Niihama–Linnainmaa
Aikataulu: Rakentaminen alkaa toukokuussa 2028 ja valmistuu tammikuussa 2032.
Pituus: noin 6,6 kilometriä
Pysäkit: Rakennetaan 7 pysäkkiparia lisää, lopulliset päätepysäkit rakennetaan Pirkkalan Suuppaan ja Tampereen Linnainmaalle.
Sähkönsyöttöasemat: Rakennetaan viisi sähkönsyöttöasemaa
Päätöksenteko: Edellyttää valtiontuen varmistumisen sekä kunnan- ja kaupunginhallituksen käsittelyt
Raitiotien toteutuskustannus: 147,95 milj. €
Pirkkala-Linnainmaa -raitiotie yhteensä
Kokonaispituus: Raitiotien kokonaispituus on noin 13,6 kilometriä.
Pysäkit: Raitiotielle rakennetaan yhteensä 15 pysäkkiparia.
Sähkönsyöttöasemat: Raitiotielle rakennetaan yhdeksän sähkönsyöttöasemaa.
Raitiotien toteutuskustannus: 357,52 milj. € (sisältää myös kehitysvaiheen 12,80 milj. €.)