”Näyttää siltä, että voidaan saada juuri ja juuri Ruotulan ja Partolan väli rakennettua sillä ehdolla, että pidämme kiinni siitä 30 prosentin valtionosuudesta. Sekin näyttää ainakin tämän päivän laskelmissa huonolta, kun kustannukset nousevat jatkuvasti. Siihen palataan”, Tampereen pormestari Kalervo Kummola totesi valtuutetuille.
Jos kiskot tulisivat Partolaan, tarkoittaisi se niiden tekoa vain muutama sata metriä kuntarajan yli Härmälästä Pirkkalaan. Uusia kiskoja vedettäisiin näin väleille Sori-Partola ja Tays-Ruotula.
Jo keväällä saatiin viitteitä siitä, että valtion niin sanotut MAL-rahat olisivat tiukassa. Termillä tarkoitetaan avustuksia, jotka valtio antaa kaupunkiseuduille maankäytön, asumisen ja liikenteen kehittämiseksi. Taustalla ovat nykyhallituksen kovat säästötoimet ja osin myös poliittinen suhtautuminen eri liikennemuotojen priorisointiin.
Pirkkalan ja Tampereen virittämän raitiotien laajennuksen välillä Suuppa – Linnainmaa ehtona on ollut 30 prosentin valtionosuuden saaminen.
Aikatauluna on ollut, että Tampereen ja Pirkkalan valtuustot päättävät ratikan laajennuksesta tuolle välille lokakuussa. Rakentamisen on ollut määrä alkaa heti tulevana talvena. Nyt hankkeen ympärillä käy tiivis kuhina, kun rahoitus on avoinna ja vaihtoehtoisia malleja toteutukselle mietitään.
Pirkkalassa oli varauduttu raitiotieliikenteen kuntakeskukseen Suupalle alkavan jo vuoden 2029 alussa.
Tamperelaisvaltuutetuille tuntui olevan tiukka paikka, kun ratikkaa ei saada heti Linnainmaalle.
”Seuraavat (MAL-)neuvottelut ovat 2028 ja jos rahoitus silloin saadaan, ratikka olisi Linnainmaalla aikaisintaan vuosikymmenen vaihteessa”, Kummola totesi.
Tämän syksyn MAL-neuvottelut ovat Kummolan mukaan jo niin pitkällä, ettei niihin voi eduskunnassa enää vaikuttaa, Kummola totesi vasemmistoliiton Jouni Sirénille, joka pyysi hallituspuolueiden pirkanmaalaisia kansanedustajia lobbaamaan ratikan rahoituksen puolesta.
”Rahaa ei ole nyt niin paljoa. Lahti, Jyväskylä ja Kuopio ovat tulleet sitten edellisten neuvottelujen jakamaan kakkua, joka on huomattavasti pienempi”, Kummola totesi.
Pirkkalan pormestari Marko Jarva (kok.) esitti loppukesällä, että valtion rahoituksen sakatessa raitiotie voisi kuitenkin tulla Pirkkalassa Pakkalankulmalle asti.
TAMPEREEN valtuustossa käytiin Pirkkalan kannalta mielenkiintoista keskustelua myös uimahalliasioista, sillä kunnat ovat päättäneet tehdä yhdessä hankeselvityksen Tampereen ja Pirkkalan yhteisestä uimahallista, joka sijoittuisi kuntarajan tuntumaan Partolan-Härmälän seudulle.
Moni varsinkin Linnainmaan seudulla asuva valtuutettu liputti vahvasti Linnainmaan hallin rakentamisen tärkeyttä.
Kummola totesi, että hallille on alustavasti varattu suunnitteluraha vuodelle 2026 ja että halli on ”prioriteeteissa aika korkealla”. Kummola toppuutteli hallia nopeasti toivoneita valtuutettuja muistuttaen haasteellisista talousajoista, joista saadaan lisää selkoa myöhemmin syksyllä.
Kokoomusvaltuutettu Anne-Mari Jussila muistutti, että Tampere on ”halunnut antaa mahdollisuuden” myös toiselle uimahallille, joka tulisi kaupungin toiselle laidalle yhteistyössä Pirkkalan kanssa.
Pirkkalan ja Tampereen yhteinen uimahallin hankesuunnitelma tehdään tänä vuonna. Molemmat kunnat varasivat sitä varten määrärahat talousarvioihinsa.