![](https://pirkkalainen.fi/wp-content/uploads/2024/11/veska-talvella-2024-kuva-sh-1024x683.jpg)
PIRKKALAN kunnan raitiotie-hankepäätöksen myötä Pirkkalaisessa pohdittiin ja spekuloitiin viime viikolla Härmälä-Suuppa raitiotien rakentamisen tulevia ympäristö-ja liikennevaikutuksia yksityisautoilun suhteen.
Etenkin Partolan kauppakeskuksen alueen nykyisin jo hyvinkin usein puuroutuva liikennesuppilo tuntuu olevan liikenteellisesti ongelmallinen muulloinkin kuin vain juhlapyhien aattoina.
Tämä liikenne-pohdinta ja Partolan liikennejumien ehkäisy onkin hyvin aiheellista, sillä kukaan ei tule hyvälle tuulelle tukkoisessa liikenteessä, etenkin kun se on lähes jokapäiväistä alkaen jo varhain iltapäivällä ja jatkuen aina kivijalkakauppojen sulkeutumiseen asti.
Kun tilaa on rajallisesti, niin jollakin konstilla autokaistoja tulisikin saada nyt lisää ainakin Saapas-, Kenkä- ja Palmrothintielle
Raitiotiehanke ei tietenkään ole syypää tähän liikenteen puuroutumiseen, vaan Partolan, Pereen, Härmälän sekä Naistenmatkantien varrelle viime vuosina toteutettu tiivis ja tiheä asuinrakentaminen ottamatta huomioon Partolan alueen liikekeskusten huonoa liikenteenvälityskykyä.
Kun tilaa on rajallisesti, niin jollakin konstilla autokaistoja tulisikin saada nyt lisää ainakin Saapas-, Kenkä- ja Palmrothintielle. Samaten mahdollinen oikoreitti Prisman P-alueen laidalta esimerkiksi suoraan Rustan takaa ja liikenneympyrän avulla Naistenmatkantielle. Joten ei siis vain odoteta, että ratikka hoitaa kaikkien liikenneongelmat pois.
Tämä Partolan liikennesumpun selvitys ja ja sen toteutus onkin seuraava visainen pähkinä purtavaksi Pirkkalan kunnan liikenne- ja kaavoitussuunnitelijoille sekä päättäjille.
Toivotaan vain, että tällekin ongelmalle saadaan tehtyä jotakin konkreettista niin joulupuurotkaan eivät ihan pian pala pohjaan – Rauhaisaa joulunodotusta siis kaikille.
Timo Lehtinen