Puskiaisten oikaisussa ei ole kyse ainoastaan luonnon ja liikenteen välisistä arvovalinnoista

Toistaiseksi ei ole näkyvissä tulevaisuudenkuvaa, jossa ihmisten, yritysten ja liikenteen suunta kääntyisi Tampereen seudulta poispäin.

Valtatie 3:n parannushankkeen laaja yleissuunnitelma on nyt nähtävillä. Suunnitelmaan kuuluu muun muassa karttakuvia Pirkkalaan hahmotelluista liittymistä. Kuva: Pirkanmaan ely-keskus

VÄYLÄVIRASTON ja ely-keskusten ylläpitämälle Valtion liikenneväylien suunnittelu -nettisivulle lienee odotettavissa kävijäpiikki pirkanmaalaisista IP-osoitteista. Kolmostien parannushanke on herättänyt aiemmissa vaiheissaan niin paljon kansalaishuomiota, että ihmettelisin, jos hankkeen nähtäville asetetusta yleissuunnitelmasta saatavien muistutusten määräkin ei kohoaisi kunnioitettaviin lukemiin.

Virallisissa ja epävirallisissa palautekanavissa esitetyn kritiikin ydinkohdat on tiivistetty jo itse yleissuunnitelman sivuille. Puskiaisten oikaisutie uhkaa kriitikoiden mukaan luontoa, ihmisten virkistäytymismahdollisuuksia ja ilmastotavoitteiden saavuttamista. Mainitaanpa yleissuunnitelmassa myös nimeltä kaksi pirkkalalaista yhdistystä, Pirkkalan ympäristöyhdistys ja Pirkkalan Omakotiyhdistykset, jotka keräsivät moottoritieuudistuksen haittoja vastustavaan nettiadressiin reilut 10 000 allekirjoitusta toukokuun alkuun mennessä.

YLEISSUUNNITELMASSA ei kiistetä, etteikö Puskiaisten tiehankkeella tulisi olemaan metsäalueelle haittoja. Luontoa ja ulkoilureittejä jää alle ja pilkkoutuu. Toisaalta herkimpiä ja maisemallisesti arvokkaimpia alueita on pyritty välttämään tielinjausta suunniteltaessa, kuten kuuluukin.

Laaja yleissuunnitelma tarjoaa argumentoinnin eväitä myös niille, jotka pitävät uuden tien rakentamista välttämättömänä. Onnettomuusriski valtatiellä pienenee ruuhkien vähentyessä, matka-ajat lyhenevät, pitkänmatkalaisten liikkuminen helpottuu olennaisesti. Pirkkalassa myönteiset vaikutukset koskevat etenkin tukkoisessa Sarankulmassa säännöllisesti autoilevia.

SUUNNITELMAAN kannattaakin käydä tutustumassa paitsi Pirkkalaisen jutun kautta, myös omin silmin. Runsaasta kuva- ja tekstiaineistosta voi etsiä juuri omia asuin-, ulkoilu- ja autoilualueita koskevat muutokset.

Suunnitelmaa selaillessa käy myös selväksi, että hankkeessa ei ole kyse ainoastaan luonnon ja liikenteen välillä tehtävistä arvovalinnoista. Tampereen kaupunkiseutu kasvaa kovaa vauhtia, rakennettiin uutta tietä Puskiaisiin – tai jonnekin muualle – tahi ei. Toistaiseksi ei ole näkyvissä tulevaisuudenkuvaa, jossa ihmisten, yritysten ja liikenteen suunta kääntyisi Tampereen seudulta poispäin.

Tero Haarajärvi Pirkanmaan ely-keskuksesta totesi Pirkkalaisen haastattelussa, että kaupunkiseudun kasvaessa kasvu ”täytyy sijoittaa” jonnekin. Olisi poikkeuksellista, jos kasvulle osoitettua paikkaa päätettäisiin vaihtaa Puskiaisista jonnekin muualle tässä vaiheessa suunnittelua.

Lue myös: Puskiaisten oikaisun sisältävä yleissuunnitelma on 168-sivuinen järkäle – Tätä kaikkea se pitää sisällään