ELÄMME kunnassamme isojen päätösten aikaa. Seuraavina viikkoina tulee Pirkkalan kunnanvaltuusto päättämään aloitetaanko raitiotien toteutussuunnitteluvaihe ja millä mallilla. Käytännössä tämä siis tarkoittaa sitä tullaanko seuturaitiotie ulottamaan Suupan kuntakeskukseen asti.
Päätös on massiivinen ja tulee monella tavalla muokkaamaan kunnan tulevaisuutta. Kyseessä ei siis ole pelkkä joukkoliikenneratkaisu vaan linjaus seuraaviksi vuosikymmeniksi siitä minkälaiseksi Pirkkalaa muovataan.
Väestömäärän ja käyttäjämäärän näkökulmasta raitiotien ulottaminen Suupalle ei ole perusteltua. Ei nyt eikä 25 vuoden päästä. Tämän voi jokainen hankesuunnitelmasta todeta. Vaunut tulevat siis liikkumaan puolityhjänä Suupalta Partolaan vielä 2050 vaikka suurimmatkin väestöennusteet toteutuisivat.
Raitiontien puoltajat ovatkin näin ollen perustaneet puoltonsa nimenomaan taloudellisiin seikkoihin eli kannattavuuteen.
Meille esiteltyjen laskelmien mukaan raitiotie Suupalle tekee ison kuopan kunnan käyttötalouteen vuosiksi valmistuttuaan 2029. Laskelmilla on kuitenkin pyritty osoittamaan, että usean vuoden notkahduksen jälkeen päästään tasapainoon ja tämän jälkeen ratikka tuo pelkkää tuottoa. Tuottoja tulisi maankäytön tehostamisesta, kasvavista verotuloista jne.
On hyvä huomata, että kaikki tuottolaskelmat ovat arvioita. Se mikä on varmaa ovat vastike- ja käyttökustannukset, jotka alkavat juosta täysimääräisinä heti väylän valmistuttua. Tuotot tulevat vasta myöhemmin. Pääseekö kunta kuivin jaloin yli näistä ”vaaran vuosista” jää nähtäväksi. Onko riski kunnan käyttötaloudelle sen arvoinen?
ASIA mihin ryhmämme toivoo jokaisen kuntalaisen kiinnittävän huomiota on raitiotien taloudellisen kannattavuuden edellytykset. On todettu fakta, että raitiotien kannattavuus on suoraan sidoksissa kunnan väkiluvun kasvuun. Tämän hetken yhteisesti sovitussa maapolitiikassa on ryhmien kesken sovittu keskimääräinen 1,5 % vuosikasvu. Jos päätös raitiotien rakentamisesta Suupalle saakka tehdään, tullaan tuo kasvuvauhti välittömästi tuplaamaan. Eli jatkossa tullaan tavoittelemaan 3 % kasvuvauhtia.
On hyvä ymmärtää mitä tämä tarkoittaa, varsinkin kun suurin osa tuosta kasvusta tullaan viemään raitiotien varteen. Vuoteen 2050 mennessä väkimäärä kunnassa tulee olemaan yli tuplat nykyisestä ja suurin osa heistä asuu Naistenmatkantien välittömässä läheisyydessä, joka on siis pakotettuna jouduttu ampumaan täyteen kerrostaloja. Mihin ne asukkaat muuten mahtuisivat?
On siis täysin väistämätön tosiasia, että raitiotien myötä voidaan Pirkkalan maine väljän ja viihtyisän asumisen kuntana unohtaa ja tuoda tilalle monia Tampereen kaupunginosia muistuttava tiivis lähiö. Onko todellakin niin, että tätä pirkkalalaiset haluavat? Onko tämä siis todellakin se mikä tekee Pirkkalasta jatkossakin houkuttelevan kunnan muuttaa?
Mielestämme Pirkkalan houkuttelevuus kuntana syntyy hyvästä sijainnista, hyvistä palveluista sekä naapuristamme poikkeavasta asumisväljyydestä. Me emme ole Tampereen lähiö vaan itsenäinen ja omaleimainen kunta, joka on monella mittarilla ollut Suomen paras. On erikoista ajatella, etteikö nimenomaan nämä asiat ole jatkossakin Pirkkalan valttikortteja. Ei tyhjänä kulkeva raitiotie.
Raitiotien mahdollinen tulo tulee siis muuttamaan perustavanlaatuisesti Pirkkalan ulkonäköä. Ja jos jostain syystä tarvittavaa väestönkasvua ei saadakaan, on kunnan talous kuralla.
Me emme haluaa kumpaakaan edellä mainituista ja näin ollen tulemme ryhmänä esittämään sekä kunnanhallituksessa että tarvittaessa valtuustossa, että seuturaitiotie Pirkkalaan tulisi suunnitella ja rakentaa ainoastaan Partolaan saakka, mutta ei pidemmälle.
Rakentamista Suupalle voidaan tarvittaessa harkita uudelleen tulevaisuudessa, kun olemme aidosti nähneet miten kunnan kasvu kehittyy seuraavina vuosina ja vuosikymmeninä.
Pirkkalan Perussuomalaisten valtuustoryhmä