SE PÄIVÄ lähestyy, kun Pirkkalan pitää tehdä ratikkapäätös. Toivottavasti päättäjät malttavat perustaa päätöksensä faktoihin. En olisi tässä kovin toiveikas.
Perimmäinen kysymys on, halutaanko Pirkkalasta nauhamainen Tampereen ”lähiö” vai laajemmin asuttu viihtyisä kunta.
Tarkastellaanpa kahta vaihtoehtoa.
VAIHTOEHTO 1 tuo ratikan Pirkkalaan. Naistenmatkantien läheisyydessä asuvat hyötyvät. Tampereen suuntaan mennessään he saavat ratikassa istumapaikat ja Tampereelta tullessa pääsevät istumaan heti Härmälänrannan jälkeen.
Sama koskee toki niitäkin, jotka joutuvat ensin jotenkin ratikan reitille hakeutumaan. Ajatelkaapa 20 kilometriä tunnissa kulkevaa robottipussia, joka tuo Kurikan perältä kulkijat Teboilin nurkalle. (Vuoreksessa jo näitä ”kuljettajien” operoimia robotteja on käytössä).
Ilmeisesti ratikan päätepysäkki olisi Suupalla. Tosi kiva!
VAIHTOEHTO 2 jättää ratikan Härmälänrantaan. Pirkkalaan kulkee tasaisin välein sähkö- tai vetybusseja Pirkkahallin kautta (eli Tampereella on edelleen kiinnitys noihin vuoroihin.)
Partolan kauppakeskuksesta bussilinjat hajautuvat. Yksi jatkaa Linnakallion ja Kurikan kautta Suupalle. Toinen jatkaa suoraan Naistenmatkantietä vaikka Vanhalle kansakoululle. Kolmas kiertää Toiviossa. Neljäs ajaa Pereen ja Johanssonin rannan kautta Suupolle ja vaikka jatkaa Teollisuustielle.
Kaukaisemmat alueet kuten Sionkylä voisivat hoitua kuten nytkin.
Sillä rahalla, mitä raitiovaunukiskojen rakentaminen ja myöhemmin raitiovaunuliikenteen operointi maksavat, voisivat lähes kaikki kuntalaiset hyötyä joukkoliikenteestä, jos päädymme vaihtoehtoon kaksi. Nyt olisi hyvä aika kysellä valtuutettujen mielipiteitä.
Arki-insinööri