Nyt osa päättäjistä haluaa kummallisella tavalla kytkeä ratikan myötä menetetyiksi niin Sankilan pellot, Hyrsingin alueen ja koulun kuin jopa Puskiaisten oikaisun alle jäävän metsän, vaikka nämä kaikki kohteet ovat varsin kaukana ratikan varsinaiselta vaikutusalueelta. Ja alueista nähdyt yleiskaavaehdotukset perustuvat pääosin maakuntakaavaan, eivätkä ole mitenkään ratikkapäätökseen linkittyneitä.
Osoittaa suurta mielikuvituksettomuuden puutetta, jos ratikan rahoittamiseksi ei nähdä muuta ratkaisua kuin seudun laajimman metsä- ja luontoalueen tuhoaminen ja täyttäminen yritystonteilla. Jos halutaan kaupunkimaisempaa asumista Suupalla, Partolassa ja Naistenmatkantien varressa, niin luodaan sitten kaupunkimaisempia palveluita ja elämää niille alueille. Mahdollistetaan alueilla haluttavaa palvelusektorin yritystoimintaa, tuomaan alueen uusien asukkaiden kanssa veroeuroja ratikkaa rahoittamaan.
Toimivien ja asukkaiden toivomien julkisen liikenteen palveluiden toteuttaminen lähtökohtaisesti vähentää yksityisautoilua ja ruuhkia ja siten entisestään vähentää paineita rakentaa uusia, väärillä yksityisautoilun kasvuoletuksilla ja vanhentuneella ilmasto- ja luontokatoymmärryksellä tehtyjä moottoritielinjauksia. Ratikka ei missään nimessä ole syy tuhota Pirkkalan ja Lempäälän välistä metsäaluetta. Päinvastoin olkoon se hyvä lisäperustelu kaataa vanhentunut maakuntakaava ja pelastaa LemPi-metsä!
Panu Ahopelto
kuntavaaliehdokas (vihr.)
Pirkkala