
Tehokkuutta on varmasti vuosien aikana löytynyt. Kunta on jatkanut kasvuaan usean vuoden ajan. Vetovoimaisuutta ja onnellisuutta on mitattu monella tapaa, ja kunnan imagon kannalta hyvin menestyksekkäästi. Hienoa.
Läntinen kehätie leikkaa kunnan eteläiseen ja pohjoiseen osaan. Puskiaisten oikaisu jakaa kenties tulevaisuudessa eteläisen Pirkkalan rajusti kahteen osaan. Liikenteen kasvuun liittyviä ratkaisuja ja kehityskohteita mietitään, suunnitellaan, valmistellaan ja toteutetaan. Ratikka kolisee lähivuosina kuntaan. Oma lukunsa ovat sisäiseen liikenteeseen tarkoitetut rinnakkaistiet. Yksi sellainen on Linnankalliontie Partolasta Kurikkaan. Nyt suunnittelupöydällä on eteläinen rinnakkaistie – Jasperintien jatke – Linnakalliosta Toivioon. Toteutuessaan tien varrelle epäilemättä nousee myös tiloja elinkeinoelämälle.
Linnakalliontie ei ole kunnan vilkkaimpia, silti kunnalla on halu tuoda vielä pienemmän kokoluokan tie kehätien toiselle puolelle. Sopii kysyä, mihin laskelmat uuden tien tarpeesta perustuvat. Reitistä tehdyt luonnokset on toistaiseksi palautettu takaisin suunnittelupöydälle. Pahimmillaan uusi tie veisi kodin usealta toiviolaiselta.
Pirkkalan puutarhamainen identiteetti on murenemassa rajulla kädellä, jos kunta alkaa raivata tien alta ihmisten vuosien, kenties vuosikymmenien aikana vaalimia kotipuutarhoja. Sellainen olisi onnellisuuden kunnalle melkoinen imagotappio.
Tero Kainulainen
Toivio
Pirkkala