Ajoharjoitteluradalla kaasutellaan irti virheistä
SUOMALAINEN autoilija ajaa kolarin joka kuudes vuosi. Tilasto-osuman voi yrittää ohittaa keinotekoisissa olosuhteissa. Pirkkalassa on lentokentän vieressä paikka, jossa saa tehdä luvallisesti ruumiita. Samassa paikassa saa kaasuttaa ja kurvata oikein olan takaa. Ja ehkä näin selviytyä kunnialla kuudennesta vuodestaan. Autoliitto avasi tällä hetkellä vielä väliaikaisesti toimivan harjoitteluradan kentän kupeessa.
Ensimmäisenä virallisena käyttöönottopäivänä pakkanen ja Seefeldin 50:n kilometrin hiihto eivät pitäneet kymmenkuntaa kaahailijaa poissa tienpäältä, kun oli mahdollisuus kuunnella Autoliiton Siltalan Matin vankkoja oppeja jarrutusmatkoista. Kansalaisopiston ennakoivan ajon kurssi uudisti harjoitusradan kolmekymmenen asteen pakkasessa.
– –
Autoliitto on valmistautunut pitämään yllä viiden vuoden vuokrasopimuksella ilmailuhallitukselta saatua viiden hehtaarin ajoharjoittelualuetta. Paikka on lentokentän läheisyydessä. Ensin oli suunnitelmissa Toivion ja ohitustien risteykseen jääneen maakaistaleen tasoitteleminen radaksi, mutta se kaatui omakotiyhdistyksen vastustukseen tai sen annettiin suosiolla kaatua.
“Emme halunneet ryhtyä kiistelemään. Ihmetellä täytyy, ettei omakotiyhdistyksen väki nähnyt omia mahdollisuuksiaan hyötyä tulokkaasta. He olisivat voineet ryhtyä vaikka pitämään kioskia sen laidalla”, Matti Siltala ei pahemmin halua radan synnyttelemisen tätä vaihetta muistella. Nyt on saatu kaikin muun puolin yhtä hyvä, mutta matka Tampereelta on pidempi.
Rata on tasoitettu, pohjustettu ja muutenkin valmistettu täysin talkoovoimin. Kunnossapito tulee nykyisillä ehdoilla Autoliiton ja Tampereen seudun osaston huoleksi.
“Pyrkimys on tulla toimeen niin pienillä kuluilla kuin mahdollista”, vihreään pakkashaalariin sonnustautunut Siltala puhuu vuoroin ajoharjoittelujoille, vuoroin paikalle kutsutuille lehti-ihmisille.
Autoja pörrää tasaista tahtia rataa ympäri. Töytäisyistä mitään piittaamaton musta ruumis ei ole moksiskaan pakkasesta eikä muustakaan menosta ympärillään. Radan laidassa odottelee avoin arkku asukastaan.
Harjoituksissa siirrytään kaarrejarrutukseen ja ruumista tarvitaan.
“Meillä on kaarrekin kallistettu väärinpäin. Radan loppupää on 30 metriä leveä”, Siltala ei voi peitellä tyytyväisyyttään.
Pirkkalainen 31.1.1985