
Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa-allianssi aloittaa kuun alussa Härmälänojan sillan uusimisen Nuolialantien länsipäässä, Tampereen ja Pirkkalan rajalla. Härmälänojan yli rakennetaan kaksi uutta siltaa.
“Puinen jalankulun ja pyöräilyn silta purettiin alkuvuonna, ja sen paikalle rakennetaan nyt ensin pohjoinen Härmälänojan silta, joka tulee autoliikenteen, jalankulun ja pyöräilyn käyttöön. Silta valmistuu arviolta loppuvuonna 2025”, allianssin projektipäällikkö Sari Valjus kertoo tiedotteessa.
Siltatyöt alkavat porapaalutuksella, joka kestää noin kolme viikkoa. Tämän jälkeen työalueella tehdään pontitusta ja työtelineen paalutusta. Työvaiheista aiheutuu melua lähiympäristöön.
Paalutus alkaa tällä viikolla, ja työ pyritään allianssin tiedotteen mukaan tekemään arkisin kello 7–18 välillä. Ajoittain porapaalutusta saatetaan joutua tekemään myös yöaikaan, jos työvaihetta ei pystytä tekemään turvallisesti liikenteen lähellä. Meluisat työvaiheet kestävät arvion mukaan maaliskuun lopulle.
Pohjoispuolen sillan valmistuttua rakennetaan eteläinen Härmälänojan silta, jolle tulee jatkossa raitiotie, autoliikenne, jalankulku ja pyöräily. Eteläinen silta valmistuu vuonna 2026.
Siltatöiden ja alueen kunnallisteknisten töiden vuoksi Jokikadun läntinen haara suljetaan ja alueelle tulee uusia liikennejärjestelyjä. Hatanpään valtatiellä jatketaan kunnallistekniikan töitä.
Härmälässä Nuolialantiellä autoliikenne kulkee pääosin entisiä reittejä. Läpiajoliikenne on sallittu vain joukkoliikenteelle. Nuolialantien tonteille, kiinteistöille ja huoltoliikenteelle on ajo sallittu normaalisti. Koko Nuolialantien matkalla on nopeusrajoitus 30 kilometriä tunnissa, joka on voimassa rakentamisen ajan.
Joukkoliikenne kulkee työmaa-alueilla normaaleja reittejä, mutta bussipysäkkejä voidaan töiden edetessä joutua välillä siirtämään.
Nuolialantien jalankulku- ja pyöräväylä sijaitsee töiden aikana vaihdellen kadun etelä- tai pohjoispuolella. Työnaikaiset jalankulku- ja pyöräreitit opastetaan maastossa.