TAMPEREEN kaupunkiseudun tavoitteena on lyhyellä aikavälillä kaksinkertaistaa lentoaseman vuosittainen matkustajamäärä 400 000:een.
Infra-alan palveluyhtiön Destian tekemän selvityksen mukaan kasvupotentiaalia on Pirkanmaalla ja lähimaakunnissa kuitenkin jopa noin miljoonaan lentomatkustajaan saakka
Nykyisin valtaosa maakuntien lentomatkustajista lentää Helsinki-Vantaalta, vaikka matka-aika Tampere-Pirkkalan kautta Eurooppaan olisi parhaimmillaan useita tunteja lyhyempi. Tämän mahdollistavat lentoaseman keskeinen sijainti, nopeat auto-, bussi- ja junayhteydet eri maakunnista sekä aseman lyhyt läpimenoaika eli koneeseen pääsy maksimissaan 45 minuutissa.
DESTIAN selvitys on osa alueellista kansainvälisen saavutettavuuden kehittämisohjelmaa, jota toteuttaa Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehitysyhtiö Business Tampere.
Business Tampereen tiedotteen mukaan Tampere-Pirkkalan tavoitteena on tulla Sisä-Suomen yhteiseksi kotikentäksi Eurooppaan.
Tampere-Pirkkalan lentoaseman kehittäminen parantaisi selvityksen mukaan merkittävästi saavutettavuutta Pirkanmaalla sekä erityisesti Keski-Suomessa, Etelä-Pohjanmaalla, Satakunnassa ja Kanta-Hämeessä. Lentoyhteyksien kehittymisen edellytyksenä ovat sujuvat liikenneyhteydet lentoasemalle.
Ohjelman visiona on, että Tampere-Pirkkala on pääkaupunkiseudun ulkopuolisten matkustajan ensisijainen valinta lentoasemaksi Suomesta Manner-Eurooppaan ja Suomen toinen kansainvälinen lentoliikenteen solmukohta.
Alueellisen lentoliikenteen kehitystyön fokuksessa on erityisesti kansainvälisesti toimivien yritysten jatkuva tarve liikkumiselle. Lentoyhteydet ovat elinehto kasvulle ja maakuntien elinvoimalle sekä omien liikematkojen että ulkomaisten vierailujen näkökulmasta. Tilastojen mukaan vuonna 2022 Suomesta tehtiin ulkomaantyömatkoja keskimäärin noin 0,85 kappaletta per työntekijä.
SELVITYKSESSÄ korostetaan kasvun edellytyksenä maanpäällisten matkaketjujen kehittämistä, jolla parannetaan entisestään lentoaseman saavutettavuutta henkilöautolla, taksilla, bussilla ja junalla.
Tampere-Pirkkalan tärkeänä kumppanina toimii jo lentoyhtiö airBaltic, jolle Tampere-Pirkkala on ensimmäinen Baltian ulkopuolinen kotikenttä.
Yhtiön tavoitteena on lisätä edelleen toimintaansa tällä neljännellä kotikentällään, jolta se tarjoaa suoria lentoja Euroopan kohteisiin ja Riian kautta vaihtoyhteydet yli 70 kohteeseen.
VUOSINA 2022–2024 Tampereelta on selvityksen mykaan ollut suoria reittilentoja yhteensä 15 eri kohteeseen. Joukossa on ollut kaupunki- ja lomakohteita sekä useita solmukenttiä, joista pääsee jatkolennoille eri puolille maailmaa.
Useimpiin Tampere-Pirkkalan kohteista on ollut 2–3 lentoa viikossa. Päivittäisiä lentoja on ollut ympärivuotisesti vain Riikaan. Amsterdamiin ja Tallinnaan on lennetty päivittäisiä lentoja talvikausilla 2022 ja 2023.
Talvikaudesta 2024 alkaen Riikaan lennetään tiettyinä viikonpäivinä 2 lentoa päivässä.
Harva lentotarjonta on vaikuttanut siihen, että Sisä-Suomesta on edelleen lennetty Eurooppaan merkittävässä määrin Helsinki-Vantaan kautta. Koska suorien Euroopan-lentojen kysyntä on jäänyt matalaksi, on moni kartalla esitetyistä reiteistä ehditty lopettaa kannattamattomana.
Vaikka kysyntää olisi, uusien reittien käynnistäminen ja kannattavaksi saaminen vie paljon aikaa.
Eurostatin tietojen perusteella voidaan arvioida, että lopetetuilla Münchenin-, Amsterdamin- ja Kööpenhaminan-reiteillä koneiden keskimääräinen täyttöaste olisi ollut 40–60 prosenttia. Täyttöaste on vaihdellut paljon eri kuukausien välillä – kesällä matkustajia on ollut talvea enemmän. Etelän lomakohteisiin Malagaan ja Rodokselle suuntautuvilla reiteillä keskimääräinen täyttöaste on ollut noin 80 prosenttia.