Pirkkalan ja Tampereen tavoitteena on, että Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien toinen vaihe eli Partola–Suuppa- ja Niihama–Linnainmaa-osuudet rakennettaisiin vuosina 2028–2031.
Toisin sanoen raitiotie rakennettaisiin ensiksi vain Niihamasta Partolaan, josta sitä myöhemmin jatkettaisiin Pirkkalan kuntakeskukseen asti.
Ehdotuksessa linjataan, että valtiolta tulevasta liikennerahoituksesta 55 miljoonaa euroa suunnataan Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien suunnitteluun ja sen ensimmäisen vaiheen eli Partolan ja Niihaman välin toteuttamiseen. Raitiotietä ei siis rakennettaisi heti kokonaisuudessaan, vaan rakentaminen pilkottaisiin eri vaiheisiin.
Tampereen kaupunkiseutu kertoo tiedotteessaan, että vuosien 2024–2027 MAL-sopimuksen neuvottelut ovat loppusuoralla. Sopimuksen voimaantulo vaatii vielä kuntien ja valtion hyväksynnän. MAL-sopimuksessa valtio sopii kaupunkiseudun kanssa tulevien vuosien maankäytön, asumisen ja liikenteen kehittämisestä.
Yhteensä valtio on osoittanut seudulle liikennerahoitusta 65 miljoonaa euroa. Siitä kolme miljoonaa on tarkoitus ohjata Pirkkala–Linnainmaa-ratikkahankkeeseen liittyvien alikulkujen suunnitteluun ja toteuttamiseen. Lisäksi puoli miljoonaa suunnataan Ylöjärven raitiotien suunnitteluun.
Pirkkalan ja Tampereen valtuustot tekevät lokakuussa lopullisen päätöksen ratikkahankkeeseen sitoutumisesta.