Tampereen kaupunkiseudun seutuhallitus saa keskiviikkona eteensä esityksen, jossa ehdotetaan, että valtiolta näillä näkymin tulevaa rahoitusta käytettäisiin vain reitin ”ensimmäisen vaiheen” eli Partola–Niihama-välin rakentamiseen. Esityksen mukaan valtio on osoittanut raitiotielle 65 miljoonan euron rahoituksen, josta 55 miljoonalla rakennettaisiin Partola–Niihama-väliä ja suunniteltaisiin Pirkkala–Linnainmaa-raitiotietä.
Raitiotietä ei siis esityksen mukaan rakennettaisi ainakaan alkuvaiheessa Pirkkalan Suupalle ja Tampereen Linnainmaalle asti.
Jos seutuhallitus hyväksyy sopimusluonnoksen, se menee vielä valtion hyväksyttäväksi.
Ratikan rahoituksesta neuvotellaan osana valtion ja kaupunkiseudun välistä MAL-sopimusta. MAL-sopimus käsittelee maankäyttöä, asumista ja liikennettä.
”Nyt on mentävä niillä pelimerkeillä, mitä on. Tavoite on edelleen, että raitiotie tehdään Suupalle asti yhdellä päätöksellä, toki vaiheistaen mutta samalla allianssilla ja tietyllä vaiheistuksella”, Jarva sanoo.
Jarvan mukaan raitiotien suurimmat hyödyt Pirkkalalle saadaan vasta siinä vaiheessa, kun raiteilla pääsee kuntakeskukseen asti. Raitiotien varteen on odotettavissa lisää asutusta ja palveluja, mikä tarkoittaa kunnalle lisää asukkaita ja kiinteistötuloja. Hyödyt jäävät suurelta osin saamatta, jos ratikka jää Partolaan.
”Kuten kaikki kuntalaisetkin varmasti tietävät, niin ratikka ei ole vain joukkoliikennehanke vaan kokonaisvaltainen hanke, joka pitää sisällään paljon muutakin. Täytyy sanoa, että siinä mielessä on suuri pettymys koko seutukunnalle, ettei rahaa tule valtiolta siinä määrin mitä aiemmin odotettiin”, Tolvanen sanoo.
Tolvanen näkee raitiotien vaiheistuksen vaikuttavan koko kunnan, varsinkin Suupan, kehitykseen.
”Se on ollut monen kuntalaisen huolena, mitä Suupalle tapahtuu ja miten Suuppa kehittyy siinä vaiheessa, jos ratikka tulee Partolaan saakka mutta ei Suupalle. Kyllähän se on selkeää, että Partolan rooli korostuu. Mielestäni on todella tärkeää, että oman kunnan keskustaa kehitetään ja pidetään elinvoimaisena ja meillä on siellä palveluja. Voi olla, että jotkin hankkeet viivästyvät Suupan osalta.”
”Onhan sillä tietysti iso merkitys, kun alkuvaiheessa kuitenkin ajateltiin, että valtiontukea saisi heti tänne Suupalle asti. Mutta en nyt näe sitä mitenkään hirveän dramaattisena. Uskon, että valtiontukea Partola-Suuppa-välille on mahdollisesti saatavilla joskus myöhemminkin.”
”Raitiotien rakentaminen Partolaankin kuormittaisi meitä, koska Härmälästähän ne matkustajat ratikkaan ja bussiin tulevat. Talous on minulla edelleen se suurin syy vastustaa hanketta”, Kuismanen toteaa.
Pirkkalan ja Tampereen valtuustot tekevät lopullisen päätöksen ratikkahankkeeseen ryhtymisestä lokakuussa.