Filmi pitää pintansa digitalisaation puristuksessa, näyttää Galleria 2:n näyttely – ”Analoginen kuvaaminen on muuttunut suositummaksi viime vuosina”

Analogista valokuvaamista vaalitaan muun muassa tapahtumien ja residenssiohjelman muodossa, kertoo Suomen pimiötaiteilijat ry:n hallitukseen kuuluva Iina Gröhn.

Jäädytetyt kukat kertovat Iina Gröhnin valokuvissa ajan kulumisesta – tai sen pysähtymisestä. Kuvassa pigmenttivedos Prunus padus (2023).
VALOKUVAAMINEN yleistyy maailmassa koko ajan, kiitos taskuissa mukana kulkevien älypuhelinten. Kuvankäsittelyn ja filtteröinnin kikkoja opettelee yhä useampi, kun taas vanhanaikaiseen filmikuvaamiseen liittyvä käsityötaito on jäänyt harvojen iloksi.

Analogista valokuvausta vaalivat muun muassa harrastajat ja taiteilijat. Suomen pimiötaiteilijat ry on ottanut tehtäväkseen ”turvata analogisen vedostustaidon säilymisen”.

Yhdistyksen hallitukseen kuuluvalle helsinkiläiselle valokuvataiteilijalle Iina Gröhnille analogisen kuvaamisen ilo syntyy prosessista ja konkreettisuudesta: käsillä tekemisestä, hitaudesta, käytössä olevista kemikaaleista.

”Onhan digitalisoituminen vähän ahdistavaa, mutta on hienoa, miten analoginen kuvaaminen on muuttunut suositummaksi viime vuosina. Euroopassa järjestetään paljon analogiseen kuvaamiseen liittyviä tapahtumia. Me yhdistyksessä olemme mukana Pohjoismaiden pimiöresidenssiohjelmassa, ja pimiössämme Helsingissä oli juuri kolmen viikon ajan norjalainen residenssitaiteilija työskentelemässä”, Gröhn kertoo.

Lumen-vedoksissa kuva valotetaan paperiin ilman kameraa ja pimiötä. Kuvassa valikoituja vedoksia teoksessa Almost all the flowers you can find there (2024).
GRÖHNIN valokuvia on lokakuussa esillä Pirkkalassa Galleria 2:ssa. Forget Me Not -näyttelyssä nähdään muun muassa Lumen-vedoksia, joissa paperiin valotetaan kuva voimakkaalla valolla ilman kameraa ja pimiötä.

Kuvissa erilaiset kasvit edustavat muistamisen ja ajan kulumisen teemoja. Valokuvissa esiintyy muun muassa jääkimpaleen sisään vangittuja kukkia.

Gröhn muistaa kiinnittäneensä jo lapsena huomiota siihen, kuinka luonto kertoo omaa tarinaansa vuodenaikojen ja ajan kulusta.

”Lapsuudenkotini pihalla omenapuu kukki aina toukokuun lopulla. Se oli merkki siitä, että koulu loppuu ja kesäloma alkaa. Se jäi alitajuntaan kytemään.”

GRÖHN kertoo aina viihtyneensä mieluummin kamera kädessä kuin linssin edessä. Kuvataiteilijan uraa hän alkoi miettiä alkujaan lukion opo-tapaamisissa – siitä huolimatta, että suvusta ei löytynyt varsinaisia roolimalleja taiteilijuuteen.

Gröhn suoritti kuvataiteilijan tutkinnon Turun Taideakatemiassa, ja viime vuonna hän valmistui taiteen maisteriksi Aalto-yliopiston Taiteiden, suunnittelun ja arkkitehtuurin korkeakoulusta. Maisterivaiheessa hän tutki kuvissaan ihmisen luontosuhdetta, ja siitä ovat myös Galleria 2:n näyttelyn kuvat saaneet alkunsa.

Forget Me Not. Iina Gröhnin valokuvia Galleria 2:ssa (Suupantori 2) 10.10.–4.11. Avoinna ma-pe 10–19 ja la 10–15.