Lukijalta: Ratikasta, demokratiasta ja luottamuksesta

Esitän kolme argumenttia, jotka valtuutettujen luottamushenkilöiden tulisi ottaa huomioon ratikasta päätettäessä.

OLEN ollut pitkin syksyä ratikkahankkeesta yhteydessä Pirkkalan kunnanvaltuutettuihin, viimeksi avoimella kirjeellä kaikkiin valtuustoryhmiin. Vuorovaikutteinen keskustelu on ollut vaatimatonta. Syytä hiljaisuuteen en rupea arvailemaan.

Olen myös ollut erikseen yhteydessä pormestariin, jolta sain ajantasaisen tilannekatsauksen. Tässä kuitenkin pari edustavaa otosta kommenteista, jotka olen saanut palautteena asukkailta syksyn kirjoituksiini:

”Tilanne on nyt vaan sellainen, että ratikkaa ei pysäytä mikään. Ei rahapula, ei kaavoitus, ei kuntalaisten mielipide, ei järkevät perustelut. Sitä paitsi valtio osallistuu kustannuksiin. Sehän ei ole keneltäkään pois, kun valtio maksaa” ja ”Ratikkaa vastaan puhuvat faktat ohitetaan”.

Tutkijoiden mukaan keskeisiä elementtejä, joiden varaan kunnallisen itsehallinnon tulisi perustua, ovat yhteisöllisyys, paikallisuus, kansalaisyhteiskunta sekä sopeutuminen muuttuviin ja monimutkaisiin olosuhdetekijöihin. Näitä kysymyksiä on kuitenkin jatkuvasti tarkistettava ja päivitettävä toimintaympäristön muutosten takia. Niiden ottaminen huomioon tulisi myös olla lähtökohtana siinä, miten kuntia kehitetään. Kuntien itsehallinnon oikeutuksen kannalta on olennaista, kykenevätkö asukkaat kunnan kautta toteuttamaan omia paikallisia valintojaan (perustuslaki 121 §) vai viedäänkö meitä kuntalaisia kuin kuoriämpäriä.

Paras ratkaisu on siirtää ratikkapäätös tuleville valtuutetuille luottamushenkilöille eikä sitoa heidän käsiään muun muassa ratikkatalouteen.

ESITÄN kolme argumenttia, jotka valtuutettujen luottamushenkilöiden tulisi ottaa huomioon ratikasta päätettäessä.

1) Sähköbussi on tutkitun tiedon pohjalta parempi kuin ratikka.

2) Kestävä kasvu syntyy tutkimustyöstä ja uusista innovaatioista, jollaista sähköbussi ja ajan saatossa vetybussi edustavat.

3) Kunnallisen itsehallinnon ja pormestarikunnan idea eivät Pirkkalassa toteudu. Demokratia ja avoimuus onnahtelevat, kun pitäisi puhua eri joukkoliikennevaihtoehdoista. Tämä asia on korjattava, kun suunnitellaan tulevaisuuden Pirkkalaa! Tampere on aikanaan tehnyt ratikkapäätöksensä ilman Pirkkalaa 2010-luvun tiedoilla.

PARAS ratkaisu on siirtää ratikkapäätös tuleville valtuutetuille luottamushenkilöille eikä sitoa heidän käsiään muun muassa ratikkatalouteen. Tällöin Pirkkalan kunnalle jää aikaa suunnitella ja toteuttaa vuorovaikutteiset keskustelutilaisuudet asukkaiden ja valtuutettujen kanssa eri joukkoliikennevaihtoehdoista mukaan luettuna sekä ratikka että sähköbussi. Valtuutetun esittämä ratikkaratkaisu on yksi hyvä vaihtoehto: Ratikka nyt Partolaan ja lisäpäätöksiä 10 vuoden kuluttua (Pirkkalainen 2.10.). Kirjoitus on hyvä myös riskienhallinnan kannalta.

Tänä päivänä poliittinen johtaja edistää kunnallista demokratiaa antamalla kasvot toiminnalle ja päätöksenteolle. Johtajan tehtävä on edistää vuorovaikutusta ja kunnallista avoimuutta. Yhteisöllisyys kansalaisyhteiskunnassa syntyy yhteistyöstä kuntalaisten kanssa.

Jaakko Pitkänen

hallintotieteiden tohtori, filosofian maisteri

Toivio, Pirkkala