PIRKKALAN kunnanhallitus esittää valtuustolle, että kunta sitoutuisi rakentamaan raitiotielinjan kuntakeskukseen Suupalle. Raitiotie toteutettaisiin Pirkkalaan kahdessa vaiheessa – ensin Partolaan asti ja toisessa vaiheessa Partolasta Suupalle.
Kiskojen teko Suupalle olisi vuorossa arviolta vuosina 2028-31.
Pirkkalan ja Tampereen kunnanhallitukset tekivät maanantaina lähes identtiset päätökset raitiotien laajentamisesta. Tampereelle rata vaiheistetaan ensin Niihamaan ja myöhemmin Linnainmaalle. Myös molempien kuntien valtuustojen on määrä kävellä asiassa käsi kädessä 21. lokakuuta.
Raitiotien ensimmäisen vaiheen teon on määrä alkaa jo tänä syksynä, mikäli rakentamispäätökset ovat myönteisiä. Pirkkalan ratahaaralla se tarkoittaa väliä Sorin aukio – Partola. Vaiheistusta ehdotetaan, koska valtio myönsi raitiotielle odotettua pienemmän avustuksen.
KUNNANHALLITUS teki päätöksensä maanantaina äänestysluvuin 8-3. Perussuomalaisten Veli-Matti Ahtiaisen ehdotusta ratikan ulottamisesta vain Partolaan asti kannattivat Heikki Riihimäki (kesk) ja Saija Vuorenpää (ps).
Pormestari Marko Jarvan (kok) tekemää esitystä ratikan teosta vaiheittain Suupalle asti kannattivat Jarvan ohella kokoomuksen Aki Hepokorpi, Niilo Rautionmaa ja Katri Virkkunen, sosiaalidemokraattien Merja Litmanen, Sami Palola, Eeva Uskali ja vihreiden Sirpa Repo.
Ratikkakantaansa vakan alla pidellyt demarien valtuustoryhmä tiedotti maanantaina myönteisestä suhtautumisestaan raitiotien vaiheittaiseen tekoon Suupalle.
”Pirkkalan demarit haluavat säilyttää kuntamme itsenäisyyden ja vahvistaa Suupan asemaa kunnan keskuksena. Haluamme huolehtia palveluiden ja kaupan turvaamisesta, sekä Suupan kehittymisestä tulevaisuudessa. Onkin siis erittäin tärkeää miettiä, pitäisikö raitiotien päätepysäkki tulla Partolaan vai Suupalle. Tämä on ratkaiseva hetki kunnan kehityksen kannalta”, ryhmä tiedotti.
Demarivaltuutetuilla on kuitenkin vapaat kädet äänestää 21. lokakuuta eikä ryhmäpäätöstä ole tehty.
Kunnanhallituksessa vähemmistöön jääneessä perussuomalaisten Ahtiaisen ehdotuksessa ratikan teon vain Partolaan todettiin olevan kunnan tarpeeseen ja taloudelliseen kantokykyyn nähden soveltuvin ratkaisu. Pirkkalan kunnan haluttiin osallistuvan Tampereen Raitiotie Oy:n myöhemmin järjestämään suunnattuun osakeantiin enintään 0,37 miljoonan euron sijoituksella yhtiöön.
Kunta puolestaan julkisti viime viikolla laskelmia, jotka muun muassa toteavat ratikkahankkeen tuottavan Pirkkalalle yli 20 miljoonaa euroa voittoa vuodessa vuonna 2050. Tätä ennen taloudessa on tiukempaa 2030-luvulle asti.
HANKKEEN vastustajat ovat kritisoineet sitä, että Pirkkalan täytyy ratikan kulut kattaakseen rakentaa erityisesti ratikkaväylän lähialueet liian tiiviisti, jolloin Pirkkalan identiteetti kärsii.
Jarva sanoo, että tuolla vaihtoehdolla Pirkkalan kasvu olisi kohtuullisen pientä historiaan ja nykypäivään verrattuna.
Pirkkalan demariryhmän kannanotossa todetaan, että raitiotien ansiosta rakentaminen voidaan keskittää paremmin sen varrella oleville alueille, kuten Partolaan ja Suupalle, samalla kun muualla kunnassa säilytetään väljyyttä ja luontoa.
Demariryhmä toteaa myös, että Suuppa-ratikan myötä yhteydet Tampereelle ja muualle seudulle paranevat merkittävästi, mikä lisää alueen vetovoimaa sekä asuin- että yritystoiminnan näkökulmasta.
Demarien kannanoton mukaan joukkoliikenteellä tehtävä työssäkäynti- ja muu asioimisliikenne nopeutuu ja sujuvoituu, mutta samalla tämä investointi parantaa myös autoilijoiden kulkua, kun jo nyt ahtaalle tieväylästölle jää houkuttelevamman joukkoliikenteen ansiosta enemmän tilaa.