LOPPUKESÄN suurin uutinen on ollut tieto raitiotien rakentamisen viivästyksestä Pirkkalan keskustan ja Tampereen Linnainmaan osalta. Valtion pistettyä rahahanat tiukalle Tampereen suuntaan näyttää siltä, että ratikka ajaa vuonna 2028 Härmälän läpi vain Partolaan asti eikä keskustaan Suupalle, kuten suunniteltiin.
Sen paremmin valtion rahoituksen määrästä kuin raitiotien rakentamisesta Pirkkalaan ei toki ole vielä lopullisia päätöksiä. Jälkimmäinen tehdään lokakuussa.
Kaupunkiseudun raitiotie houkuttelee asukkaita, sen varteen kaavoitetaan paljon asuntoja. Sopivasti tähän tilanteeseen Pirkkalassa on valmistumassa Partolan ensimmäinen asemakaava, jonka perusteella nykyiselle kauppa-alueelle voidaan rakentaa runsaasti asuinkerrostaloja.
Partolan ensimmäisen kerrostalon rakentamiseen on kaavan hyväksymisen jälkeen valmiudet hyvinkin pian.
Pakkalankulmalla Lidlin vieressä maanomistajalla näyttää olevan selkeät suunnitelmat tiiviistä kerrostalokorttelista, johon sisältyy myös 17 kerroksen tornitalo.
Nuolialantien päässä sijaitsevan Partola-keskuksen korttelin puolestaan omistaa nykyisin Aare Invest, jonka vetäjä Marko Kuusisto tunnetaan ripeäotteisena liikemiehenä. Korttelin uusi käyttötarkoitus kaavaehdotuksessa on asuminen.
Vielä nyt rakentamisen markkinat on jähmettyneet ja odotustilassa, mutta tilanne tulee muuttumaan.
PARTOLA tarjoaa varaventtiiliin Pirkkalaan kohdistuvalle asuntokysynnälle. Pirkkala haluaa kuitenkin kehittää nimenomaan keskustaansa, missä sillä on isoja suunnitelmia.
Tampereen seudun kunnat toivovat ratikan saavan toisen vaiheensa liikkeelle valtionrahoituksen osalta niin, että raitiotie Suupalle olisi ajokunnossa 2031. Jos Suuppa saa ratikkansa muutama vuosi Partolan jälkeen, viivästys tuskin pahemmin haittaa keskustan kehittämistä.