
RAITIOTIEN laajennushankkeen askelmerkit Pirkkalassa alkavat olla selvillä, kun kunnanhallitus päätti maanantaina ehdottaa rakennushankkeen vaiheistamista.
Kiskot tehtäisiin kahdessa osassa: ensin Partolaan, sitten Suupalle. Silloin ratikka kulkisi Partolaan 2028, Suupalle ehkä 2031.
Kunnanhallituksessa perussuomalaisten ja keskustan edustajat liputtivat sen puolesta, että kiskot jäisivät vain Partolaan. He jäivät kuitenkin selkeään vähemmistöön.
Valtuusto päättää asiasta 21. lokakuuta. Maanantaina demariryhmä tiedotti suhtautuvansa myönteisesti Suuppa-ratikkaan ja siitä päättämiseen jo nyt. Aiemmin selkeän myönteisestä kannasta raitiotiehen on kertonut vihreät. Kokoomuksesta pormestari Marko Jarva on ollut huomattavan selkeäsanaisesti ratikan kannalla, mikäli hanke paljastuu valmistelussa kannattavaksi.
Sitä se tekikin. Kunnan laskelmien mukaan raitiotiehanke olisi voitollinen jo 2030-luvulla ja tuottaisi kunnalle yli 20 miljoonaa euroa voittoa vuodessa vuonna 2050. Voitto syntyy tuottojen ja kulujen erotuksesta. Tuottoja olisivat lähinnä raitiotien kiihdyttämän tonttivuokrauksen ja -myynnin tulot, joita buustaisi maan hinnan nousu linjan lähialueella.
Ratikkahankkeessa suunnilleen ensimmäiset kymmenen vuotta olisivat kuitenkin Pirkkalalle alijäämäisiä ja taloudessa olisi paineita
Ratikkahankkeessa suunnilleen ensimmäiset kymmenen vuotta olisivat kuitenkin Pirkkalalle alijäämäisiä ja taloudessa olisi paineita. Tästä uhkakuvasta ratikan vastustajat muistuttavat. Sen lisäksi he vetoavat tiedossa olevaan nopeaan asukasluvun kasvuun ratikkakulujen kattamiseksi ja tietynlaiseen vanhan, aidon Pirkkalan menetykseen sen myötä.
Valtuuston kokouksessa suuristakin valtuustoryhmistä voi ennakoida löytyvän ratikkakriittisiä kantoja, mitä tulee ratikkapäätöksen tekoon Suupalle asti. Myönteiset äänenpainot ovat todennäköisimmin enemmistössä.