Pirkkala ja Tampere toivovat, että ratikan toisen vaiheen rakentaminen alkaisi vuonna 2028

Seutuhallitus hyväksyi MAL-sopimusehdotuksen keskiviikkona.

Pirkkalan raitiotie saatetaan rakentaa kahdessa vaiheessa. Ratikka kuvattiin Tampereen keskustassa kesällä 2023. Kuva: Sanni Harmanen
RATIKKA voisi ajaa Suupalla vuonna 2031, jos Pirkkalan kunnan toive toteutuu.

Pirkkalan ja Tampereen tavoitteena on, että Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien toinen vaihe eli Partola–Suuppa- ja Niihama–Linnainmaa-osuudet rakennettaisiin vuosina 2028–2031.

Toisin sanoen raitiotie rakennettaisiin ensiksi vain Niihamasta Partolaan, josta sitä myöhemmin jatkettaisiin Pirkkalan kuntakeskukseen asti.

KUNTIEN toive käy ilmi Tampereen kaupunkiseudun ja valtion välisestä MAL-sopimusehdotuksesta, jonka seutuhallitus hyväksyi keskiviikkona.

Ehdotuksessa linjataan, että valtiolta tulevasta liikennerahoituksesta 55 miljoonaa euroa suunnataan Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien suunnitteluun ja sen ensimmäisen vaiheen eli Partolan ja Niihaman välin toteuttamiseen. Raitiotietä ei siis rakennettaisi heti kokonaisuudessaan, vaan rakentaminen pilkottaisiin eri vaiheisiin.

TAMPEREEN kaupunkiseutu on toivonut saavansa Pirkkala–Linnainmaa-raitiotielle 30 prosentin valtionavustuksen. Sittemmin neuvotteluissa on käynyt ilmi, että avustusta ei ole tulossa tarpeeksi, jotta raitiotie voitaisiin toteuttaa kerralla koko suunnitellulle välille, kuten alun perin suunniteltiin.

Tampereen kaupunkiseutu kertoo tiedotteessaan, että vuosien 2024–2027 MAL-sopimuksen neuvottelut ovat loppusuoralla. Sopimuksen voimaantulo vaatii vielä kuntien ja valtion hyväksynnän. MAL-sopimuksessa valtio sopii kaupunkiseudun kanssa tulevien vuosien maankäytön, asumisen ja liikenteen kehittämisestä.

Yhteensä valtio on osoittanut seudulle liikennerahoitusta 65 miljoonaa euroa. Siitä kolme miljoonaa on tarkoitus ohjata Pirkkala–Linnainmaa-ratikkahankkeeseen liittyvien alikulkujen suunnitteluun ja toteuttamiseen. Lisäksi puoli miljoonaa suunnataan Ylöjärven raitiotien suunnitteluun.

Pirkkalan ja Tampereen valtuustot tekevät lokakuussa lopullisen päätöksen ratikkahankkeeseen sitoutumisesta.

Lue myös: Ratikan jättämistä Partolaan esitetään seutuhallitukselle – Tällaisia seurauksia vaiheistuksella olisi Pirkkalalle

Lue myös: Ratikka siirtymässä tulevaisuuteen Suupalla ja Linnainmaalla: ”Näyttää siltä, että saadaan juuri ja juuri Ruotulan ja Partolan väli”, totesi Kalervo Kummola Tampereen valtuustossa