Ratikan jättämistä Partolaan esitetään seutuhallitukselle – Tällaisia seurauksia vaiheistuksella olisi Pirkkalalle

Raitiotien hyödyt jäävät suurelta osin saamatta, jos ratikkaa ei saada Suupalle asti, arvioi pormestari. Osa iloitsee ajatuksesta, että raitiotietä tulisi Pirkkalaan vähemmän.

Raitiotietä on suunniteltu Pirkkalan Suupalle asti, mutta nyt rahat näyttävät riittävän vain Partolaan saakka. Kuvassa ratikka Tampereella viime vuonna. Kuva: Sanni Harmanen
PIRKKALAN raitiotien rakentaminen vaiheittain näyttää entistä todennäköisemmältä.

Tampereen kaupunkiseudun seutuhallitus saa keskiviikkona eteensä esityksen, jossa ehdotetaan, että valtiolta näillä näkymin tulevaa rahoitusta käytettäisiin vain reitin ”ensimmäisen vaiheen” eli Partola–Niihama-välin rakentamiseen. Esityksen mukaan valtio on osoittanut raitiotielle 65 miljoonan euron rahoituksen, josta 55 miljoonalla rakennettaisiin Partola–Niihama-väliä ja suunniteltaisiin Pirkkala–Linnainmaa-raitiotietä.

Raitiotietä ei siis esityksen mukaan rakennettaisi ainakaan alkuvaiheessa Pirkkalan Suupalle ja Tampereen Linnainmaalle asti.

Jos seutuhallitus hyväksyy sopimusluonnoksen, se menee vielä valtion hyväksyttäväksi.

SYYNÄ rakentamisen vaiheistamiselle on, että kaupunkiseutu on saamassa rahoitusta vähemmän kuin toivottiin. Seutu, Pirkkala mukaan lukien, on hakenut hankkeelle 30 prosentin valtionavustusta. Tulossa oleva avustus ei kuitenkaan riittäisi koko Suupan ja Linnainmaan väliselle matkalle.

Ratikan rahoituksesta neuvotellaan osana valtion ja kaupunkiseudun välistä MAL-sopimusta. MAL-sopimus käsittelee maankäyttöä, asumista ja liikennettä.

”Nyt on mentävä niillä pelimerkeillä, mitä on.”
Marko Jarva
PIRKKALAN pormestari Marko Jarva on päättäväinen sen suhteen, että raitiotie saadaan ennemmin tai myöhemmin Pirkkalan kuntakeskukseen asti.

”Nyt on mentävä niillä pelimerkeillä, mitä on. Tavoite on edelleen, että raitiotie tehdään Suupalle asti yhdellä päätöksellä, toki vaiheistaen mutta samalla allianssilla ja tietyllä vaiheistuksella”, Jarva sanoo.

Jarvan mukaan raitiotien suurimmat hyödyt Pirkkalalle saadaan vasta siinä vaiheessa, kun raiteilla pääsee kuntakeskukseen asti. Raitiotien varteen on odotettavissa lisää asutusta ja palveluja, mikä tarkoittaa kunnalle lisää asukkaita ja kiinteistötuloja. Hyödyt jäävät suurelta osin saamatta, jos ratikka jää Partolaan.

KUNNANVALTUUSTON puheenjohtaja Taru Tolvanen (sd) on pettynyt siihen, että raitiotie ei saa sitä rahoitusta, jota oli odotettu.

”Kuten kaikki kuntalaisetkin varmasti tietävät, niin ratikka ei ole vain joukkoliikennehanke vaan kokonaisvaltainen hanke, joka pitää sisällään paljon muutakin. Täytyy sanoa, että siinä mielessä on suuri pettymys koko seutukunnalle, ettei rahaa tule valtiolta siinä määrin mitä aiemmin odotettiin”, Tolvanen sanoo.

Tolvanen näkee raitiotien vaiheistuksen vaikuttavan koko kunnan, varsinkin Suupan, kehitykseen.

”Se on ollut monen kuntalaisen huolena, mitä Suupalle tapahtuu ja miten Suuppa kehittyy siinä vaiheessa, jos ratikka tulee Partolaan saakka mutta ei Suupalle. Kyllähän se on selkeää, että Partolan rooli korostuu. Mielestäni on todella tärkeää, että oman kunnan keskustaa kehitetään ja pidetään elinvoimaisena ja meillä on siellä palveluja. Voi olla, että jotkin hankkeet viivästyvät Suupan osalta.”

”Kyllähän se on selkeää, että Partolan rooli korostuu.”
Taru Tolvanen
VIHREIDEN kunnanvaltuutetun Sirpa Revon puolue on suhtautunut ratikkaan alusta lähtien myönteisesti. Hän ei pidä kuitenkaan maailmanloppuna sitä, että raitiotie rakennettaisiin vaiheittain.

”Onhan sillä tietysti iso merkitys, kun alkuvaiheessa kuitenkin ajateltiin, että valtiontukea saisi heti tänne Suupalle asti. Mutta en nyt näe sitä mitenkään hirveän dramaattisena. Uskon, että valtiontukea Partola-Suuppa-välille on mahdollisesti saatavilla joskus myöhemminkin.”

VALTUUTETTU Riitta Kuismanen (kd) on profiloitunut ratikkahankkeen vastustajana. Hänestä olisi parasta, ettei raitiotietä rakennettaisi Pirkkalaan metriäkään, mutta Partolaan päättyvä rautatie olisi pienempi paha kuin Suupalle asti tuleva. Kuismanen ei usko, että Suupalta löytyisi tarpeeksi matkustajia ratikalle sen kustannuksiin nähden, kun linja-autotkin kulkevat usein tyhjinä.

”Raitiotien rakentaminen Partolaankin kuormittaisi meitä, koska Härmälästähän ne matkustajat ratikkaan ja bussiin tulevat. Talous on minulla edelleen se suurin syy vastustaa hanketta”, Kuismanen toteaa.

Pirkkalan ja Tampereen valtuustot tekevät lopullisen päätöksen ratikkahankkeeseen ryhtymisestä lokakuussa.