Toteutussuunnitelma on valmisteltu Pirkkalan ja Tampereen valtuustojen päätöksentekoa varten, ja siinä esitellään kolme vaihtoehtoa raitiotien toteuttamiseksi. Yhdessä vaihtoehdossa raitiotie rakennettaisiin kerralla koko suunnitellulle matkalle eli Pirkkalan Suupalle ja Tampereen Linnainmaalle asti.
Kahdessa muussa vaihtoehdossa rakentaminen tehtäisiin vaiheittain. Vaiheistamisessa taustalla on valtion tukirahojen riittävyyden varmistaminen. Näistä vaihtoehdoista toisessa raitiotie jäisi Pirkkalassa Partolaan ja toisessa kiskot vedettäisiin Suupalle saakka.
”Toteutussuunnitelman kolmesta vaihtoehdosta yksi on se, että koko Pirkkala–Linnainmaa-raitiotie toteutettaisiin kerralla. Toinen vaihtoehto on vaiheittain toteutus niin, että raitiotie Pirkkalan ratahaaralla päättyisi Partolaan ja Linnainmaan osuus rakennettaisiin kahdessa vaiheessa. Kolmannessa vaihtoehdossa koko Pirkkala–Linnainmaa-raitiotie rakennettaisiin kahdessa vaiheessa, ensin Partolaan ja Niihamaan asti ja toisessa vaiheessa Suupalle ja Linnainmaalle saakka”, kertoo Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa-allianssin projektipäällikkö Sari Valjus yhtiön tiedotteessa.
Toteutussuunnitelmassa esitetään myös Tampereen kaupungin ja Pirkkalan kunnan liitännäisiä hankekokonaisuuksia.
TAMPEREEN Raitiotie Oy toimittaa suunnitelman lausuntopyynnön keskeisille sidosryhmille ja julkaisee sen Tampereen Ratikan verkkosivuilla, jossa eri toimijoilla on mahdollisuus antaa lausuntonsa. Toteutussuunnitelma on nähtävillä myös Tampereen Ratikan Pirkkala-Linnainmaa-allianssin verkkosivuilla.
Tavoitteena on, että lokakuussa Tampereen ja Pirkkalan valtuustot voivat päättää raitiotien rakentamisen aloittamisesta, rakentamisen laajuudesta ja mahdollisesta raitiotieradan vaiheittain toteuttamisesta. Tarkoitus on, että rakentaminen alkaisi tämän vuoden puolella, mikäli valtuustot päättävät, että rakennustöihin voidaan ryhtyä.
Lue myös: Pirkkala ja Tampere toivovat, että ratikan toisen vaiheen rakentaminen alkaisi vuonna 2028