Lukijalta: Puskiaisten moottoritien oikaisu ja asukkaiden hyvinvointi – Onko vain liito-oravan hyvinvointi merkittävää?

On mielestäni syytä edelleenkin vaatia kyseistä tietä tunneliin Pirkkalan alueella.

PUSKIAISTEN VT-3 moottoritien-hankesuunnitelma on nyt nähtävillä Pirkkalankin alueen osalta ja muistutus-lausunto-ikkuna avoimena kaikille, kuten varmaan olemme Pirkkalaisestakin viime viikolla lukeneet.

Me asukkaat voimme tehdä muistutuksia ely:lle suunnitelmasta nyt heinäkuun alkupuolella 17.7.2024 asti, mutta vetoankin myös Pirkkalan vaikutusvaltaisempaan tahoon, Pirkkalan kunnan virallisiin edustajiin ja sen päättäjiin, että he nyt syksyllä ely-keskukselle erikseen annettavassa lausunnossaan ns. Puskiaisten moottoritien oikaisusta huomioivat jäljempänä seuraavat seikat.

Lempi-metsän puolesta -kansanliike tarvitsee nyt siis laajan tuen pirkkalalaisilta sekä helpoimman kautta etenevän pirkkalalaisen elinkeinoelämän edustajien ymmärryksen, koska hankesuunnitelma ei vain vaikuta pelkästään metsään, vaan tuhansien pirkkalalaisten jokapäiväiseen viihtyvyyteen.

KYSYMYS on kuitenkin siis Metsälain 10 pykälästä, siihen viimeisenä oljenkortena vetoamisesta, ja minkä yli Tampere-myönteinen ely-keskus valtion edustajana voi jyrätä niin halutessaan suojellen ihmisten asuinympäristöjä  vain mitättömin lain edellyttämin meluaidoin.

Metsälain 10 pykälä nimenomaan kieltää tuhoamasta ”Luonnontilaisen kaltaista vesitalous” -ympäristöä. Näinkin läheltä Metsälailla suojeltua Pehkusuota ja Iso-Naistenjärveä suunniteltu moottoritielinjaus tuhoaisi sen varmasti. 

Metsäkeskuksen laatima Metsälain tulkintaohje 10 pykälään edellyttää huomioimaan ja suojelemaan myös ”erityisen tärkeää luonnonympäristöä” reunustavan suoja-alueen, minkä tuhoaminen saattaisi vaikuttaa itse lailla suojellun alueen mikro-/paikallisilmasto-olosuhteisiin ja siten vähitellen tuhoamaan sen. 

Kysymys on kuitenkin siis Metsälain 10 pykälästä, siihen viimeisenä oljenkortena vetoamisesta.

MAANMITTAUSLAITOKSEN Karttaselain-karttapohjalle on koottu kaikki Suomen Metsävara -tiedot sekä siihen kaikki suojellut metsien luontotyyppien erityiskohteet. Siihen ne on kuitenkin typistetty vain muotoon ”Tärkeä luonnonympäristö”, mutta alun perin esimerkiksi Pehkusuo on suojeltu maininnalla ”Luonnontilaisen kaltainen vesitalous” -ympäristö.

Edellä mainittu seikka taas edellyttää huomioimaan, että Pehkusuon luonnontilaisen kaltainen vesitalousalue on huomattavasti laajempi kuin itse varsinainen Metsälain 10 pykälällä suojeltu suoalue ja minkä halki nykyiset pitkospuut Iso-Naistenjärveltä on tehty. Kyseisen alueen valumavedet tulevat osittain juurikin ylempää lännen suunnasta hieman Syrjän metsäautotien sekä ulkoilu- ja hiihtoreitin länsipuolelta, ja lisäksi suojelualuetta reunustava kookas kuusimetsä suojaa sitä kuumuudelta.

Nykyinen moottoritielinjaus on kuitenkin suunniteltu vedettäväksi juurikin aivan Pehkusuon länsi-/yläpuolelta Syrjän metsäautotien/ulkoilureitin paikkeille valumavesialueen halki, jolloin se pilaisi tämän erityisen tärkeän luonnonympäristön sekä mahdollisesti koko Iso-Naistenjärven vesistön ylähaaran aina Saukonojan suojelualueiden kautta Toivion Pyramiitin-notkolle ja Pärrinkosken alajuoksulle asti.

Siksi on mielestäni syytä edelleenkin vaatia kyseistä tietä tunneliin Pirkkalan alueella tai ainakin tunnelissa Kurikkakallion läpi, kun lisäksi huomioidaan, miten se vaikuttaa talvisuolauksellaan sekä mikroilmastomuutoksellaan kyseiseen, erityisen tärkeään luontotyyppiin ja sen luonnonympäristöön ja samalla myös merkittävästi vaikuttaen Pehkusuon ja sen alapuolisen vesistön luonnontilaisen kaltaiseen vesitalouteen.

KYSEINEN Metsälain 10 pykälän mukainen suojelumerkintä näkyy esimerkiksi alueen Karttaselain/Metsävara-lohkokartassa, mikä on ladattavissa kokeiluversiona Karttaselaimesta.

Tätä suojelumerkintää ei käsitelty mitenkään kyseistä suunnitelmaa edeltävissä (YVA) Ympäristön vaikutusarvioinneissa, ainoastaan vain sivuutettiin ely-keskuksen oman luontokartoittajan maininnalla tyyliin ”joskus tuollakin alueella on ehkä nähty liito-oravankin liikkuvan”.

Timo Lehtinen

Pirkkala