Kysely liittyy kunnalla työn alla olevaan kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelmaan. Vastaajista 54 prosenttia oli sitä mieltä, että polkupyörien pysäköintipaikkojen laadussa on Pirkkalassa merkittävästi tai jonkin verran parannettavaa. Pyöräparkkien määrässä näki parannettavaa 51 prosenttia.
Maalis-huhtikuussa toteutettuun kyselyyn tuli 341 vastausta.
Kyselyn perusteella moni pelkää kalliin pyörän lähtevän varkaan matkaan, jos sen pysäköi julkiselle paikalle. Pyörää ei välttämättä uskalleta käyttää, jos vaarana on, että se katoaa kauppakäynnin tai työpäivän aikana, vaikka pyöräily sinänsä kiinnostaisikin.
”Kyselyn mukaan moni haluaisi hankkia sähköpyörän, jos vain uskaltaisi jättää sen parkkiin”, sanoo kunnan liikenneinsinööri Joonas-Petteri Kallonen.
”Pyöräilyn yleistymiseen pystyisi vaikuttamaan sillä, jos pyörät voisi pysäköidä paremmin.”
Pyörätelineiden lisääminen ja kohentaminen on suhteellisen helppo ja halpa kehityskohde verrattuna joihinkin muihin kyselyssä esiin tulleisiin toiveisiin. Eniten moitteita kyselyssä saivat Pirkkalan kävely- ja pyöräteiden talvikunnossapito sekä erillisten jalankulku- ja pyöräväylien puute. Myös risteysjärjestelyissä ja tienylitysten turvallisuudessa nähtiin parannettavaa.
Kallonen kertoo, että pyörien pysäköinti on luultavasti ensimmäisiä asioita, joihin ohjelmassa tullaan puuttumaan.
”Pyöräpysäköinnin ongelmia ei kokonaisuutena ratkota vielä tänä vuonna, mutta teemme kartoitusta, miten pysäköintiä voidaan ihan konkreettisesti parantaa”, Kallonen sanoo.
Tarve on tunnistettu aiemminkin. Helmikuussa Pirkkalassa jätettiin valtuustoaloite, jossa esitettiin lukittavien pyöräsäilöjen hankkimista kunnan suurimmille työpaikoille ja liityntäpysäkeille. Niitä on Kallosen mukaan jo hankittu muutamia kokeiluun.
Pyörätelineitä voitaisiin lisätä niihin paikkoihin, missä niille on eniten tarvetta. Kyselyssä tällaisiksi paikoiksi nimettiin etenkin Suuppa ja Kurikantie sekä Partolassa Prisman piha.
Yritysten alueille kunta ei voi marssia pyörätelineitä asentamaan, mutta Kallosen mukaan kunta voi tuoda kyselyn tuloksia ja hyviksi koettuja pyörätelinemalleja yritysten tietoon. Lisäksi jos Pirkkalaan päätetään rakentaa raitiotie, tärkeäksi tulee liityntäpysäköinti eli pyörätelineiden rakentaminen ratikkapysäkkien lähelle.
”Kauppojen edustojen haarukkatelineet ovat mennyttä aikaa. Minunkaan pyörässäni ei ole enää edes jalkaa, jolla pyörän saisi tuettua pystyyn. Leveärenkaiset pyörät eivät edes mahdu vanhanmallisiin telineisiin”, Kallonen sanoo.
Järeämpiäkin pysäköintiratkaisuja on. Pirkkalan kuntakeskuksessa on paraikaa testissä kaksi lukittavaa pyöräsäilöä, jotka muistuttavat ulkonäöltään ja kooltaan hieman automarkettien koirahäkkejä. Toinen sijaitsee kunnantalon edessä ja on toistaiseksi tarkoitettu kunnan työntekijöille kokeiltavaksi. Yleisesti käytössä olevia pyöräsäiliöitä Pirkkalassa ei vielä ole.
”Uusiin kiinteistöihin pyöräparkkeja on helpompi saada, mutta miten niitä parantaisi jo olemassa olevissa kiinteistöissä”, Mansikkamäki pohtii.
Kallonen lisää, että Pirkkalassa runsaasti pyörätilaa tarvitaan esimerkiksi uudistuvan vapaa-aikakeskuksen ja Vähäjärven koulun tuntumaan.
”Jos tarvitaan paikat vaikkapa 200 pyörälle, ohjeiden mukaisine väleineen se vaatisi tilaa 100 metrin jonon verran. Kaksikerroksiset pyöräpaikat eivät toimi lapsille, mutta työpaikoille näitä tulisi harkita”, Kallonen sanoo.
Varaudutaanpa kunnassa siihenkin, että jonakin päivänä sähköpotkulautoja vuokraavat yritykset ulottavat toimialueensa kunnan keskustaan asti. Nykyään vuokraskuutteja näkee Partolassa ja Pereellä.
”Varaudumme siihen, että skuuttipysäköintiä tarvitaan tulevaisuudessa muttei ihan vielä”, Kallonen sanoo.