PIRKKALASSA helmikuussa jätetty valtuustoaloite esittää lukittavien pyöräsäilöjen hankkimista kunnan suurimmille työpaikoille ja liityntäpysäkeille.
”Tärkeä osa pyöräilyn houkuttelevuutta matkantekovälineenä on, että pyöräilijät voivat luottaa oman pyörän olevan kunnossa päivän päätteeksi. Sähkö- ja harrastepyörät ovat varsin kalliita. Tästä syystä myös pyörien pysäköintimahdollisuuksiin tulisi kiinnittää huomiota”, vihreiden valtuutetun Liisa Siltasen jättämässä aloitteessa muistutetaan.
ALOITTEESSA huomautetaan, että autoiluun verrattuna matkojen taittaminen polkupyörällä vähentää niin päästöjä kuin parkkitilojen tarvetta ja edistää hyvinvointia.
Esimerkiksi Lahden Matkakeskuksen pyöräpysäköintitilaan rakennetaan lukittu pyörätalli, jonka sisälle kulku tapahtuu maksukortilla tunnistautumalla.
Helsinki taas suosittaa päiväkotien, koulujen ja oppilaitosten henkilökunnan pyöräpysäköinnille lukittavaa tai valvottua tilaa, jossa pyörä on säältä suojassa.
Siltanen esittää, että Pirkkalassa kartoitetaan tarvetta ja hankitaan lukittavia pyöräsäilöjä kunnan työpaikoille ja keskeisimmille linja-autopysäkeille.
”Pyöräsäilöt voisivat olla sijainnista riippuen joko useamman pyörän vetäviä suurempia pyörävarastoja tai
pyörät yksittäin lukitsevien säilytyslaatikoiden kokonaisuuksia”, aloitteessa ideoidaan.
LIITYNTÄPYSÄKÖINTI on nykyisin olennainen osa busseihin vaihtavien pyöräilijöiden arkea. Vielä tärkeämmiksi pyöräparkit tulevat, mikäli Pirkkala päättää siirtyä ratikka-aikaan.
Jos Pirkkalan valtuusto tekee ensi lokakuussa myönteisen päätöksen raitiotiekiskojen rakentamisesta Pirkkalaan, liikennöinti Sorilta Hatanpään, Härmälän ja Pirkkalan suuntaan alkaa suunnitelmien mukaan vuoden 2028 lopussa.
Linjan toisella reunalla kiskot ulotettaisiin Taysilta Linnainmaalle asti.