Beauty tech tuo tekoälyn kauneudenhoitoon – Suomessa satsataan yhä enemmän luksustuotteisiin

Luksuskosmetiikan markkinat kasvavat Suomessa. Perinteisen kosmetiikan oheen ovat tulleet niin sanotut tekniset kauneustuotteet.

SUOMEN markkinat kasvavat luksuskosmetiikassa nopeammin kuin maailmalla keskimäärin, käy ilmi Kaupan liiton tuoreesta kosmetiikan kuluttajamarkkinoihin pureutuvasta selvityksestä.

Kosmetiikan globaaleja markkinoita muokkaavat tällä hetkellä monet vahvat trendit, kuten miesten kosmetiikan käyttö, anti-aging tuotteiden kysyntä ja luonnonmukaisen kosmetiikan nousu.

Yksi mielenkiintoisimmista trendeistä on beauty tech -tuotteet eli tekniset kauneustuotteet.

”Teknisissä kauneustuotteissa perinteisiä kauneudenhoitoon liittyviä välineitä tai tuotteita syvennetään esimerkiksi tekoälyn tai lisätyn ja virtuaalitodellisuuden avulla”, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja kertoo.

Tekniset kauneustuotteita voivat olla esimerkiksi mobiilisovellukset, joiden avulla voi kokeilla erilaisia meikkituotteita tai hiustyylejä omiin kasvoihinsa, tehdä ihoanalyyseja ja saada tuotesuosituksia havaittuihin iho-ongelmiin.

Ne voivat olla myös tekoälyä ja robotiikkaa yhdistäviä kotikäyttöisiä manikyyrilaitteita, iholle tulevan UV-säteilyn seurantalaitteita, älypeilejä tai 3D-tulosteita meikkaamisen tueksi.

Beauty techin suurin markkina on Aasiassa, mutta Afrikka kasvaa huimaa vauhtia. Pohjoismaista Ruotsi on kokoonsa nähden beauty tech -startupien suurvalta. Tällä hetkellä beauty techin kuluttajamarkkina onkin Ruotsissa lähes puolet suurempi kuin Tanskassa, Suomessa tai Norjassa.

”Teknisten kauneustuotteiden kehitys voi muuttaa perinteisten kauneus- ja hoitopalvelujen käyttöä tai ammattikosmetiikan kysyntää. Jos ammattimaisen meikkauksen, manikyyrin tai iho- ja hiusanalyysien tekeminen onnistuu kotona, vähentääkö se vastaavien palvelujen tarvetta”, Kurjenoja pohtii.

KOSMETIIKAN maailmanmarkkinoiden ennustetaan kasvavan viiden vuoden aikana runsaat 17 prosenttia. Nopeinta kasvuvauhtia ennustetaan Aasian, Latinalaisen Amerikan ja Afrikan kosmetiikkamarkkinoille. Luksuskosmetiikassa Suomen ja Euroopan kasvuennuste on maailmanmarkkinoita nopeampi.

”Yksittäisten kuluttajien ostovoima on Suomessa ja Euroopassa suurempaa kuin keskimäärin kovan kasvun alueilla. Monet luksusbrändit ovat myös eurooppalaisia ja meille hyvin tuttuja”,  Jaana Kurjenoja tulkitsee ennusteen taustoja.

Kurjenojan laatimassa selvityksessä tarkastellaan meikkejä, hajusteita, ihon- ja hiustenhoidon sekä henkilökohtaiseen puhtauteen liittyvien tuotteiden ostamista, markkinoiden kokoa sekä kasvuennusteita kansainvälisesti. Kuluttajatutkimuksessa vertaillaan 18–64-vuotiaiden suomalaisten, ruotsalaisten, saksalaisten ja brittien kosmetiikan ostopolkua.

Suomessa kosmetiikkaostosten kolme tärkeintä kriteeriä ovat halpa hinta, sopivuus ihotyypille ja mielikuva laadusta.

“Kuluttajien polarisaatio näkyy myös kosmetiikkaostoksilla. Kun osa asiakkaista on hyvin hintavetoisia, toiset ostavat laatumielikuvan ja brändin ohjaamina”, Kurjenoja kertoo.

Vaikka Suomessa henkilökohtaisten puhtaustuotteiden ja hampaidenhoitotuotteiden säännöllinen käyttö onkin vähentynyt viime vuosina, niitä käytetään meillä silti enemmän kuin verrokkimaissa.

Etenkin suomalaisnaiset huolehtivat hampaistaan ja henkilökohtaisesta puhtaudestaan selvästi kanssasisariaan enemmän tai säännöllisemmin.

”Huolestuttavaa on, että henkilökohtaisen puhtauden ja varsinkin hampaidenhoitotuotteiden käyttö on vähentynyt Suomessa viime vuosina eniten alle 30-vuotiailla. Tällä voi olla pitkän ajan vaikutuksia tulevaisuuden hammasterveyteen”, Kurjenoja huomauttaa.