Turhia ohituksia Rajasalmessa ja muualla kehäväylällä

OHITTELU lyhyehköjen työmatkojen aikana Tampereen kaupunkiseudulla ei juuri tuota aikahyötyjä, turvattomuutta kylläkin. Kuva: Liikenneviraston Rajaniemen kelikamera.

PIRKKALAISEN Autot ja liikenne -teemasivuilla on printtilehdessämme 3. huhtikuuta tarjolla monipuolista asiaa kevään liikenteestä. Verkkoon juttuja on jo ilmaantunut ja niitä julkaistaan pidemmän aikavälin sisällä.

Puhutuin liikenneaihe taitaa Pirkkalassa juuri nyt olla raitiotie ja sen mahdollisen toteutuksen mukanaan tuomat muutokset paikalliseen liikkumiseen.

Lukijalta-palstalla esiintyviä vakioaiheita ovat auraus ja liukkaudentorjunta, kevyen liikenteen väylien käyttäjien pikkuriidat sekä pysäköintipaikkojen puute uusilla asuinalueilla. Moottoritiellä puolestaan hurjastellaan ylinopeuksia, kertovat uutiset yhtenään.

Ylipäätään ottaen Pirkkalassa liikenne sujuu kuitenkin mainiosti.

Yhdessä asiassa Pirkkala kuitenkin nousee valtakunnan kartalle. Liikennetiedotteet onnettomuuksista Sarankulmassa ja Rajasalmessa puskevat valtakunnan eetteriin tuon tuosta.

Kun ajaa iltapäivän ruuhkassa Rajasalmen sillalla, ohittajia riittää. Kiusaus on ymmärrettävä, kun jono edessä matelee 60 kilometriä tunnissa satasen alueella. Nokian risteyksessä kiilataan takaisin oikeanpuolimmaiselle kaistalle.

KIRJOITTAJA teki sillalla laskelman: Rajasalmen ylittäminen kestää noin 50 sekuntia. Jos sillalla ohittaa nipun autoja ja palaa takaisin kaistalleen, voittaa ehkä 3-5 sekuntia. Tämän laskelman jälkeen on ollut helpompi pysyä Rajasalmessa oikealla kaistalla jonon perässä. Sama koskee Sarankulmaa.