Nuolialantiellä ajetaan ratikka-aikana autoilla pitkä pätkä kiskojen päällä ja katuja suljetaan – suunnitelmat pian esillä yleisötilaisuuksissa Hatanpään koululla ja Pirkkalassa

Raitiotien tulo vaikuttaa vahvasti autoliikenteen järjestelyihin Härmälän ja Pirkkalan kaduilla, ratikan rakentamisesta aiotaan tehdä päätöksiä ensi lokakuussa.

JOS tai kun ratikka tulee Härmälän Nuolialantielle, henkilöautot kulkevat ratikan kanssa samalla kaistalla Härmälänrannan risteyksestä Härmälän koulun kohdalle, ehdottavat esillä olevat katupiirustusten luonnokset. Samalla useilta sivukatujen liittymiä katkaistaisiin. Kuvan Tarmonkadulta ei pääsisi jatkossa enää autolla Nuolialantielle.

PIRKKALAN ja Linnainmaan raitiotieosuuksien katusuunnitelmaluonnokset ovat tulleet nähtäville Tampereen osalta – Pirkkalan piirustuksia voi katsella ja kommentoida ensi keskiviikosta alkaen. Tulevia liikennejärjestelyjä esitellään piakkoin sekä Tampereella Hatanpään koululla että Nuolialassa Pirkkalassa.

Luonnokset esittävät, että mikäli autoilija haluaa huristella raitiotien toteuduttua Nuolialantietä Härmälänrannan ja Härmälän koulun välisellä osuudella, se onnistuu vain ratikkakiskojen päällä. Valmetinkadun ja Lentokonetehtaankadun välinen osuus on tarkoitus toteuttaa ns. sekaliikennekatuna.

Tampereelle päin mentäessä sekaliikennekadun osuus tarkoittaa väliä Perkiönkatu ja Toivonkatu. Osuuden keskellä olevat Taistonkadun ja Taunonkadun liittymät Nuolialantielle poistettaisiin kokonaan.

Tarmonkadun liittymästä ei olisi enää lupa tulla Nuolialantielle, mutta toiseen ajosuuntaan Tarmonkatua aiotaan kehittää Messukeskukselle johtavana väylänä.

Piirustuksen mukaan Nuolialantien pohjoispuolinen eli Pyhäjärven puoleinen jalankulku- ja pyöräilytie säilyisi nykyisellään Härmälänrannasta Tampereelle päin.

”Syynä sekaliikenteelle tuolla kohtaa on tilanahtaus”, perustelee Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssin varaprojektipäällikkö Mika Arvonen. Muualla Nuolialantiellä raitiotiekiskot ovat hänen mukaansa tien keskellä ja niiden molemmin puolin yksi autokaista suuntaansa.

Sivummalla ovat kevyen liikenteen kulkuyhteydet hiukan vaihtelevissa muodoissa.

Koska tien keskellä kulkee ratikka, ei ratikkakiskojen yli ajamista edellyttävä vasemmalle kääntyminen olisi jatkossa mahdollista kuin valo-ohjatuissa risteyksissä. Nuolialantielle tulevien sivukatujen risteyksistä tulee siksi ns. suuntaisliittymiä, joilta pääse kääntymään Nuolialantielle vain oikealle.

”Nuolialantien joukkoliikenteen linjastosuunnittelu aloitetaan ratikan toteutuspäätöksen jälkeen. Lähtökohtana on, että ratikan ja bussiliikenteen päällekkäisyyksiä pyritään välttämään”, Arvonen toteaa.

ALLA olevasta galleriasta voit klikata suuremmaksi muutamia Nuolialantien katupiirustusten luonnoksia. Kaikki esillä olevat luonnokset löytyvät täältä.

TAMPEREEN Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssin julkaisemissa katusuunnitelmaluonnoksissa esitetään raitiotien sijainnin lisäksi muun muassa ajokaistojen, jalankulku- ja pyöräilyväylien sekä istutusten paikat katutilassa.

”Tamperetta koskevia katusuunnitelmaluonnoksia voi kommentoida nettisivuillamme jo nyt ja 20. maaliskuuta asti. Pirkkalan osalta katusuunnitelmaluonnokset tulevat nähtäville nettisivuille viikkoa myöhemmin, eli 13.–27.3. väliselle ajalle”, Mika Arvonen kertoo.

Katusuunnitelmaluonnoksista saatujen kommenttien pohjalta valmistellaan viralliset katusuunnitelmaehdotukset päätöksentekoa varten.

Tampereen kaupungin kuntatekniikan suunnittelupäällikkö Jouni Sivenius sanoo, että katusuunnitelmien luonnoksista halutaan kerätä kattavasti mielipiteitä ja käydä vuoropuhelua.

”Luonnosten ja niistä saadun palautteen pohjalta valmistellaan viralliset katusuunnitelmaehdotukset, jotka laitetaan nähtäville huhtikuusta alkaen Tampereen kaupungin ja Pirkkalan kunnan nettisivuille sekä ilmoitustauluille”. Katusuunnitelmaehdotuksista on mahdollista jättää muistutuksia kaupungin ja kunnan kirjaamoihin”, Sivenius selvittää.

PIRKKALAA koskevat katusuunnitelmaluonnokset Naistenmatkantie ja Partola tulevat nähtäville allianssin nettisivuille 13. maaliskuuta.

”Naistenmatkantien viralliset katusuunnitelmaehdotukset tulevat kunnan sivuille nähtäville huhtikuussa. Partolan osuuden katusuunnitelmaehdotus asetetaan nähtäville yhtä aikaa Partolan asemakaavan kanssa kesällä. Päätöksentekokäsittely tapahtuu kunnassa kesän aikana”, Pirkkalan kunnan yhdyskuntajohtaja Jouni Korhonen täydentää.

HAVAINNEKUVA Nuolialantien ja Hatanpään valtatien risteyksestä Hatanpään koulun kohdalla raitiotien valmistuttua.

KEVÄÄN aikana Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssi järjestää useita tilaisuuksia, joissa on paikan päällä mahdollisuus tutustua suunnitelmiin, kommentoida niitä ja keskustella asiantuntijoiden kanssa.

Ensi tiistaina 12.3. yleisötilaisuus pidetään kello 17–19 Hatanpään lukiolla Hatanpään valtatien ja Nuolialantien osalta.

Pirkkalan osuuden suunnitelmien esittely on tiistaina 19.3. kello 17–19 Nuolialan koululla,

RAITIOTIEN laajentamisesta Linnainmaalle ja toisella haaralla Hatanpään kautta Pirkkalan ei ole vielä päätetty.

Tekeillä oleva ns. kehitysvaiheen tuottama aineisto tarkkoine suunnitelmineen ja kustannusarvioineen valmistuu syyskuussa.

”Tavoitteena on, että lokakuussa Tampereen ja Pirkkalan valtuustot voivat allianssin suunnitelmien ja selvitysten valmiuden puolesta päättää raitiotien rakentamisen aloittamisesta, rakentamisen laajuudesta ja mahdollisesta raitiotieradan vaiheittain toteuttamisesta,” kertoo Tampereen Raitiotie Oy:n kehitysjohtaja Ville-Mikael Tuominen.