PIRKKALAN Anian rantatielle, Sankilaan, Lentoasemantielle tai vanhalle kirkolle ei ole suunnitteilla nykyistä enempää joukkoliikennettä. Näin toteaa Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta lausunnossaan, jonka se antoi Pirkkalassa tehtyyn valtuustoaloitteeseen keskiviikkona.
Kunnalle laaditussa lausunnossa todetaan, että esimerkiksi linjan 8 jatkaminen Kyöstiltä Sankilaan lisäisi linjan kustannuksia vähintään 400 000 eurolla vuodessa. Satsaus ei kuitenkaan lautakunnan mukaan toisi erityisemmin lisää matkustajia, koska Sankilan asukasmäärään ei ole tiedossa merkittävää kasvua tulevaisuudessa. Myöskään linjan 39 liikenteen lisäämisen ei nähdä olevan taloudellisesti järkevää.
Mainittujen alueiden liikenteen parantamiseen ei ole myöskään varauduttu Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikenteen tämän vuoden talousarviossa.
Reittien pidentämistä vaikeuttaa myös sopivien kääntöpaikkojen puute. Esimerkiksi Pirkkalan vanhan kirkon parkkialueella ei ole tarpeeksi tilaa bussin kääntymiselle. Turvallisuussyistä Nysse-bussit eivät enää tee käännöksiä peruuttamalla.
PIRKKALAN kunnanvaltuuston keskustaryhmä vaati aloitteessaan lokakuussa 2023, että Pirkkalan joukkoliikennettä ja palvelubussireitistöä pitäisi parantaa. Aloitteessa todettiin vain noin puolen Pirkkalan pinta-alasta olevan katettu joukkoliikenteelle ja esimerkiksi Sankilan, Kirkonkylän koulun alueen, Reipin ja Anian olevan pelkän koululaisliikenteen varassa.
Sankila, vanha kirkko, Anian rantatie ja Lentoasemantie on luokiteltu seudun joukkoliikenteen heikoimpaan palvelutasoon. Palvelutason 1 alueilla bussiliikenne koostuu lähinnä lakisääteisistä koulukuljetuksista ja joistakin vuoroista arkisin päiväsaikaan, lautakunta kertoo.
Kuntien palvelubussit puolestaan eivät kuulu Nyssen vastuulle.