Risteilyalus ajoi karille Pyhäjärvellä perjantaina, matkustajat evakuoitiin Turrin venesatamaan – Hopealinjat: Syynä navigointivirhe

Matalikolle ajaneen aluksen kapteeni on Hopealinjojen mukaan kokenut tekijä, jolle risteilyreitti on tuttu yli 20 vuoden ajalta.

KARILLE ajaneen risteilyaluksen matkustajat evakuoitiin perjantai-iltana Turrin venesatamaan. Maisema satamassa oli maanantaiaamuna hyinen.

RISTEILYALUS ajoi karille Pirkkalassa Pyhäjärvellä perjantai-iltana. Hopealinjojen pikkujouluristeilyllä ollut Silver Moon -katamaraanialus ajoi matalikkoon Hiidenkarin edustalla, kun se oli palaamassa lähtöpaikkaansa Tampereen Laukontorille käytyään kääntymässä Rajasalmessa.

Kyydissä oli noin 100 matkustajaa ja 10 henkilökunnan jäsentä.

Pelastuslaitos sai tilanteesta hälytyksen perjantaina kello 20.10. Puoli kahden jälkeen yöllä pelastuslaitos tiedotti, että kaikki matkustajat ja miehistön jäsenet oli saatu evakuoitua Turrin venesatamaan. Alus saatiin matalikolta irti aluksen omien moottorien ja pelastuslaitoksen hinauksen avulla.

Tilanteesta ei aiheutunut henkilövahinkoja. Pyhäjärvellä oli onnettomuuden aikaan pakkasta kahdeksan astetta.

HOPEALINJOJEN laivatoimenjohtaja Jari Niemi kertoo, että laiva joutui merkityltä väylältä sivuun navigointivirheen takia.

”Sellaisen selityksen olen kapteenilta ja tähystäjältä saanut, että semmoinen virhe on käynyt”, Niemi sanoo.

Järvellä oli onnettomuuden aikaan pimeää, mutta Niemi muistuttaa, että laivat pystyvät liikkumaan huonollakin näkyvyydellä.

”Pimeys tuo pienen pykälän lisää riskiä, mutta ei sen pitäisi olla siitä kiinni. Laitteiden ansiosta laivat pääsevät kulkemaan sumussakin, jossa ei ole yhtään näkyväisyyttä. Pieni herpaantuminen tässä on käynyt.”

Niemen mukaan aluksen kapteeni on kokenut ammattilainen, joka on ajanut samaa risteilyreittiä joka kesä yli 20 vuoden ajan.

NIEMEN tietojen mukaan tunnelma laivalla pysyi suhteellisen rauhallisena onnettomuuden aikana.

”Juuri puhuin tässä laivan dj:n kanssa, kun hän haki tavaroitaan. Hän ainakin sanoi, että tunnelma laivalla oli ollut varsin hyvä muutaman ensimmäisen minuutin jälkeen, kun oli selvinnyt, mitä tapahtuu ja miten homma etenee”, Niemi sanoo.

Alus pääsi omin avuin takaisin Laukontorille sen jälkeen, kun matkustajat oli evakuoitu Turrissa. Lauantaina sukeltaja kävi kuvaamassa alusta pinnan alta, ja nyt asiantuntijat Niemen mukaan arvioivat, pitääkö laiva nostaa maalle korjaamista varten.

KARTALLA merkittynä Hiidenkarin sijainti.

LAUANTAINA Sisä-Suomen poliisi kertoi aloittaneensa karilleajosta tutkinnan. Tämänhetkisten tietojen pohjalta poliisi tutkii tapahtunutta ja onnettomuuteen johtaneita syitä epäiltynä vesiliikennerikoksena.

Niemi kertoo, että Hopealinjat jatkaa onnettomuuden tutkimista Onnettomuustutkintakeskuksen ja Traficomin kanssa.

OLISIKO tilanteessa ollut aineksia isompaan onnettomuuteen? Niemi ei pidä sitä todennäköisenä.

”Varmaan aina on jonkinlainen riski olemassa. Mutta tässä oltiin tietysti matalikon päällä, eli jos alukseen olisi tullut vuoto, se ei olisi uponnut syvemmälle, kun oltiin pohjasta kiinni ja lähellä rantaa. Risteilyillä myös ajetaan todella hiljaisella vauhdilla. Siksi vaikka ajettaisiin kiven päältä, laivaan tulee vain pintanaarmua. Lisäksi laivat on osastoitu siten, että vaikka yhteen osastoon tulisi vuotoa, laiva ei uppoa. Pahempi onnettomuus ei siis ole todennäköistä nykymääräysten mukaan tehdyllä ja operoidulla laivalla”, Niemi sanoo.

Perjantain risteily oli suunnitellusti Silver Moonin viimeinen tälle vuodelle. Hopealinjat järjestää vielä muita pikkujouluristeilyjä toisella laivalla.