NOPEAA, helppoa ja mieluusti maukastakin. Elintarvikkeiden ostamisesta on jo pitkään pyritty tekemään kuluttajalle mahdollisimman vaivaton kokemus erilaisilla tietotekniikkaa hyödyntävillä nouto- ja kuljetusratkaisuilla, joista on tullut jopa kilpailuvaltti ruokakaupoille ja ravintoloille. Viimeistään koronapandemia toi arvoon arvaamattomaan kuljetus- ja tilauspalvelut, joissa asiointi tapahtuu netissä ja ihmiskontakti on minimoitu.
Kehityskulku on jatkunut pandemian rauhoittumisen jälkeenkin. Helposti tilattavien ruokatarpeiden ja aterioiden viehätys ei ole kadonnut, vaikka meidän ei tarvitse enää viruksen pelossa vältellä kanssaihmisiämme. Esimerkiksi Partolan marketeista on helppoa tilata viikon ruokaostokset haettavaksi noutopisteelle tai tuotuna kotiovelle asti. Härmälänrannassa erään ruokakaupan kuljetuksia on hoitanut kesästä asti pyörillä kulkeva robotti, joka tiettävästi osaa odottaa taitavasti vuoroaan suojatiellä.
Pirkkalassa vastikään toimintansa aloittaneen pitsa-automaatin idea perustuu osin samoihin, osin erilaisiin tekijöihin kuin edellä mainittujen. Automaattipitsaa ei voi tilata kotiin, mutta Naistenmatkantien varrella sijaitsevan automaatin ajantasaisen tarjonnan voi tarkistaa etukäteen sovelluksesta ja pitsan paistumista ei tarvitse odottaa montaakaan minuuttia. Palvelu pelaa vuorokauden ympäri vuoden jokaisena päivänä. Eikä koko prosessin aikana tarvitse jutella yhdellekään ihmiselle.
Jää nähtäväksi, muodostaako automaatti kilpailijan kuntakeskuksen ravintoloiden noutopitsoille vai toimiiko se pikemminkin palveluverkon täydentäjänä niinä kellonaikoina, kun ravintoloiden työntekijät ovat jo nukkumassa.