Pääkirjoitus: Pereen bussipäätöksellä on Pirkkalan joukkoliikenteen kokonaiskuvan kannalta hopeareunus

Muutoksista taitaa kertyä lopulta hyötyä useille ja haittaa harvemmille, vaikka se ei pereeläisiä lohdutakaan.

LINJAN 30 bussi otti matkustajia kyytiin Pereentiellä Selininrannan vieressä viime viikolla. Kuva: Sanni Harmanen

TAMPEREEN kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan päätös heikentää Pirkkalan Pereen alueen bussiyhteyksiä on tuottanut monelle asukkaalle pettymyksen.

Talvikaudella 2023–2024 yhteydet Tampereelle vähenevät ja kulku Pirkkalan kuntakeskukseen vaatii kävelyä Naistenmatkantien varteen tai bussin vaihtoa Partolassa. Esimerkiksi Pereen Selininrannasta kävelee Naistenmatkantien pysäkille reilun kilometrin.

Samalla katkeaa Toivion asukkaiden suora bussiyhteys Suupalle.

TOIMIVA joukkoliikenne on vetovoimatekijä alueelle kuin alueelle. Bussivuorojen määrä ja etäisyys pysäkille vaikuttavat siihen, ketkä voivat kuvitella alueella asuvansa ja millaisessa elämäntilanteessa. Erityinen haavoittuvaisia joukkoliikenteen heikennyksille ovat ikäihmiset, liikkumisrajoitteiset, ajokortittomat ja he, joilla ei ole mahdollisuutta hankkia ja pitää autoa. (Tai kakkosautoa – sellaisenkin tarvetta pohdittiin paikallisessa Facebook-ryhmässä Pereen bussimuutoksista käydyssä keskustelussa.)

Kyse on lopulta rahan ja ajan järkevästä käytöstä. Lautakunta katsoi, että bussit kulkevat Pereellä liian tyhjinä.

TOISAALTA päätöksellä on Pirkkalan kokonaiskuvan kannalta hopeareunus.

Kun bussilinja 30 jättää elokuusta lähtien kulkematta Pereen kautta ja suhauttaa Partolan markettialueelta suoraan Härmälään, linjan vuoroväliä voidaan lautakunnan mukaan tihentää. Tämä helpottaisi ahtautta linjan 8 busseissa erityisesti Tampereen keskustan ja Härmälän välillä.

Kyseisen linjan ruuhkia on kirottu Pirkkalassakin, joten muutoksista taitaa kertyä lopulta hyötyä useille ja haittaa harvemmille. Pereeläisiä se ei toki taida lohduttaa.